zaterdag 7 oktober 2017

Perencrumble

Het perenseizoen is al weer een tijdje bezig en daar ben ik blij om. Zo rauw eet ik liever peren dan appels en ook om lekkere herfsttaarten te maken houd ik van peren. Of gewoon een eenvoudige crumble.
Deze crumble kan je warm of koud serveren. Warm is eigenlijk het lekkerst maar een afgekoeld stukje oppeuzelen op je werk is ook ene klein geluksmomentje.


Voor 6 porties
  • 3 stevige peren
  • Een stuk gember (ongeveer 8gr geschild)
  • 30gr rozijnen
  • 1 lepel citroensap
  • 1 koffielepeltje vanille extract
  • 20gr amandelen
  • 20gr hazelnoten
  • 40gr havermout
  • 1 lepel perensiroop (Van Vrolingen)
  • 1 volle lepel kokosolie +extra om in te vetten
  1. Smeer een ovenschotel in met een beetje gesmolten kokosolie
  2. Schil de gember en snijd fijn.
  3. Verwijder het 'klokhuis' van d eperen en snijd fijn. 
  4. Meng de peren, gember en rozijnen met het citroensap en het vamille-extract
  5. Zet de oven op 180C en zet de peren er 10minuutjes in
  6. Hak ondertussen de noten en havermout redelijk fijn. Het moet eker geen meel worden.
  7. Meng de noten met del lepel kokosolie en de perensiroop
  8. Haal de peren uit de oven, verdeel er de crumble over
  9. Bak nog 20 minuten.
OPMERKINGEN
  • Als je zachte, sappige peren gebruikt zoals Conference peren is het voorbakken van de peren niet nodig. Ik gebruikte hier heel harde stoofperen die je rauw eigenlijk niet kan eten. Het voorbakken was echt wel nodig.
  • Ik heb 100% perensiroop van Vrolingen. Omdat peren weinig pectine bevatten is dit lopende zoals ahornsiroop. Als je geen perensiroop hebt kan je ook ahornsiroop gebruiken maar Siroop van Limburgse peren lijkt mij ecologische dan Canadese siroop.
  • Je kan ook 40gr noten van eenzelfde soort gebruiken natuurlijk.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...