donderdag 22 juni 2017

Gele salsa, bonendip en alternatieve tortillachips

Zin in een leuke aperitiefhapje of gewoon iets lekkers voor warme zomeravonden? Niet meer dan menselijk. Gelukkig kan je ook gezond snacken. De salsa is eventjes wat werk maar de rest is supermakkelijk. Het idee kreg ik toen ik maiswafels had gegeten bij het ontbijt en mijn vriend vond dat ik naar dorito's rook.
Eigenlijk ha dik de salsa gemaakt voor te serveren bij een Mexcaanse maaltijd maar het restje bleek ook hierover uitermate geschikt. En aangezien ik toch nog gekookte bonen over had zorgde ik ineens voor een tweede dip. Zelfsmijn vriend die niet zo gek is op mijn gezondere alternatieven vond dit lekker.


Voor een paar porties
De "tortillachips"
  • Een paar biologische maiswafels
  1. Breek de maiswafels in stukjes. Doe in een schaaltje

De gele salsa
  • 1gele paprika 
  • 2 teentjes knoflook 
  • Scheutje olijfolie 
  • 1/4de ui 
  • Handje verse koriander 
  • Klein stukje madam Jeanette peper of ander geel pepertje
  1. Was de paprika, halveer en verwijder de kern. Snij elke helft nog eens doormidden.
  2. Snipper de ui. Was de koriander.
  3. Laat een droge pan warm worden op het vuur. Doe er dan de paprika en de ongepelde knoflook bij. Dek af en laat 5 minuten roosteren.
  4. Draai de paprika's en de knoflook om. Laat nog een paar minuten roosteren. 
  5. Voeg een klein beetje olie toe en fruit daarin de ui.  
  6. Haal alles uit de pan. Pel de knoflook (dat gaat nu heel makkelijk).
  7. Doe alles in een hakmolen en mix tot een gladde massa. Kruid naar smaak. 
 
De bonendip
  • 6  volle lepels  bonen (hier kidney- en zwarte bonen)
  • 1 teentje knoflook 
  • Half rood pepertje 
  • 1 lepel citroensap 
  • 1 lepel olie 
  • 3 lepels water (indien nodig) 
  • Zout
  1. Doe alles behalve het water in de hakmolen en mix tot een gladde massa.
  2. Voeg water toe als het een te droge massa blijft.

OPMERKINGEN
  • Maiswafels zijn zoals rijstwafels maar bevatten dan enkel mais en zeezout. Ze zijn zelfs bij de AH te verkrijgen. mais koop ik enkel biologische dus ook maiswafels. Rijstwafels geven toch ene minder leuk effect.
  • De salsa kan je ook serveren bij een (quinoa)salade, wraps, barbecue,...
  • De bonendip is ook smeerbaar en kan je dus op brood eten.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...