dinsdag 27 september 2016

Bataatcurry met mango

Het derde mangoreceptje op een rij. Een nog niet het laatste want ik heb ook nog iets geweldig met de schil gedaan. Kom donderdag dus zeker terug lezen. En zijn de mango's op en komt er wel weer iets anders op tafel. Na een ontbijt en ene lunch is het nu tijd voor een warme maaltijd met mango. Een lekkere curry
Het leuke van curry's is dat je er alle kanten mee op kan, ze een gemakkelijke plantaardige maaltijd vormen (niemand heeft het gevoel dat er iets ontbreekt) en dat ze ideaal zijn om 2 dagen van te eten. Ze zijn gemakkelijk terug op te warmen en smaken de tweede dag nog lekkerder. Dus als ik niet weet wat ik moet maken, ga ik voor curry.

Voor 4 -5 porties
  • 2 grote zoete aardappels
  • 2 uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 tomaat
  • 1 groene paprika
  • 1/2 mango
  • 2 pepertjes
  • een stukje gember
  • 30gr kokosrasp
  • 500ml water
  • 2 steranijs
  • 2 kardemonpeulen
  • 2 kruidnagels
  • 1/2 theelepeltje gerookt paprikapoeder
  • peper en zout
  • rijstolie of kokosolie
  • 160gr bruine rijst
  1. Kook de rijst zoals aangegeven op de verpakking
  2. Snipper de ui en knoflook. Snij de pepertjes en de gember fijn.
  3. Schil de zoete aardappels en snij in blokjes. Snij ook de tomaat, paprika en mango in blokjes
  4. Meng de kokosrasp met het water en mix in de blender
  5. Plet de kardemonpeulen
  6. Verhit olie in een grote pot en fruit de ui en de knoflook. Voeg de pepertjes, de gember, kruidnagel, kardemon, paprikapoeder en steranijs toe. 
  7. Voeg na een paar minuten de paprika toe en na nog een paar minuten de zoete aardappel en tomaat. 
  8. Bak nog eens een paar minuten en voeg dan de 'kokosmelk' toe. Kruid met peper en zout en laat onder een deksel 15 minuutjes pruttelen
  9. Voeg de mango toe. Kruid eventueel wat bij en laat nog eens 5 minuten staan maar zonder deksel.
  10. Controleer of alles gaar is en serveer dan met de rijst.

OPMERKINGEN
  • Wees creatief met groenten en kruiden. Ik gebruik gewoon wat ik in huis heb.  
  • je kan ook kokosmelk uit blik gebruiken maar ik ben niet zo'n fan van blikken. Een ander eoptie is water en santen.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk, ik ben benieuwd wat je met de mangoschil gemaakt hebt, ben er donderdag dus zeker bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker doen. Altijd leuk om van "afval" iets lekkers te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet hier wel echt flink boodschappen voor doen eerst, maar het ziet er lekker uit!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan ook een dubbele portie maken en invriezen. Ideaal voor dagen waarop je geen tijd hebt om te koken.

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...