donderdag 15 september 2016

Aubergine stomen

Aubergines, ik vind ze best wel lekker en je kan er vanalles mee maar voor veel bereidingen (bijvoorbeeld moussaka of andere ovenschotels) moet je de schijfjes eerst bakken in olie. Er kunnen altijd maar een paar plakjes in de pan en zo gebruik je best veel energie. Daarbij komt nog dat je er veel olie voor nodig hebt, je er bij moet blijven staan en af en toe al eens je vingertoppen verbrand (al kan dat laatste gewoon een combinatie zijn van mijn gebrek aan geduld en onhandigheid).
Anyway, dat moet toch makkelijker?

Overmorgen plaats ik hier mijn recept voor veganistische moussaka maar ik kwam erachter dat ik nog nooit over gestoomde aubergine geblogd had. Dus bij deze:


Gestoomde aubergine
  1. Breng een pot met water aan de kook, zorg dat je een metalen vergiet hebt dat in de pot kan hangen zonder het water te raken.
  2. Was de aubergine en snij in plakjes van 0,5 tot 1cm
  3. Doe de schijfjes in het vergiet boven de pot
  4. Laat ongeveer 8 minuutjes stomen.
OPMERKINGEN
  • afhankelijk van de hoeveelheid aubergine en de grote van je vergiet moet je het misschien in 2 keren doen. Anders kan je met een lepel de plakjes aubergine ook eens roeren
  • Idealiter doe je dit boven een pot waar al iets in staat te koken (aardappels, rijst, linzen, bloemkool,....)
  • Als je gebakken aubergine in een recept vervangt door gestoomde aubergine heb je heel wat minder olie maar de aubergine is niet droger. 
  • Je kan ook een stoomkoker gebruiken 
  • Ik zet het deksel losjes op de pot. Zonder deksel is de stoomtijd misschien wat langer
  • Op dezelfde manier kan je ook courgette stomen 
  • En de foto: ik heb een nieuw fototoestel en was wat aan het spelen met de instellingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...