vrijdag 23 januari 2015

Polenta-linzenburger

Ik ben niet zo voor nepvlees.Ik mis in de meeste maaltijden ook geen vlees. Maar als vriendje een biefstuk wil en ik er hasselback-aardappeltjes en geroosterde groentjes bijgeef is mijn bord zonder 'vlees' toch wat leeg. Daarom een experiment om het wat op te vullen. Persoonlijk vond ik de burger uiteindelijk toch wat te groot. Volgende keer maak ik daar 2 burgers van.


Voor 1 heel grote portie of 2 normale
  • 30gr gedroogde rode linzen
  • 30gr polenta
  • 1 lepel lijnzaad + 3 lepels warm water
  • 1 lepel gistvlokken(optioneel)
  • een klein teentje knoflook
  • een heel klein stukje ui
  • Zout, peper, kruiden naar smaak
  • Olie
  1. Meng het lijnzaad met het water en zet opzij
  2. Kook de linzen gaar, laat uitlekken en zet opzij
  3. Snij het teentje look in 4.
  4. Doe de linzen, ui, look, het lijnzaadei, een beetje peper en zout en de gistvlokken in een hakmolen.
  5. Maal tot de linzen fijn zijn
  6. Kook de polenta zoals aangegeven op de verpakking
  7. Vet een zacht rond,plastic potje in met een beetje olie
  8. Meng de polenta met de linzen.
  9. Doe het mengsel in het potje en strijk glad. Laat minstens een uurtje staan.
  10. Haal de burger uit het potje (gewoon ondersteboven houden en even wachten)
  11. Bak in olie ongeveer 7minuten aan elke kant (opgelet, niet teveel omdraaien want dan gaat hij uit elkaar vallen)
OPMERKING: ik maakte iets meer polenta,liet dit hard worden in een vierkant bakje, sneed dit in stukken en deed dit mee met de aardappelen en groenten (in dit geval enkel knolselder) in de oven.


1 opmerking:

  1. Oooooh toevallig! Ik had vorige week mijn eerste hasselbacks-potatis gemaakt zoals jij hier, maar de 'échte' Zweedse zouden met paneermeel zijn, dat wil ik ook nog wel eens proberen ... Maar zoals hier ga ik ze eens maken als mijn ouders op bezoek komen, wordt vast een hit! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...