donderdag 8 januari 2015

Knolseldersalade met gebakken peer

In de vakantie heb ik iets te vaak geluncht met brood. Voornamelijk omdat ik  als logee niet te moeilijk wou doen maar ook omdat ik wat uit mijn ritme was. Maar met de werkroutine kom ik er terug in. En elke middag ben ik blij dat ik geen saaie boterhammen bij heb of een veel te duur broodje, slaatje, soepje moet eten. Nee,ik geniet van zelfgemaakt. Zoals deze verrassende lunch.



Voor 2 porties
  • 80gr linzen
  • 35gr hazelnoten
  • 350gr knolselder
  • 1 peer
  • 1 lepelolijfolie
  • 1 lepel lijnzaadolie
  • 1 koffielepel olijfolie
  • 1 koffielepel citroensap
  • 1 koffielepel ahornsiroop
  • zout
  • peper
  • tijm
  1. Kook de linzen gaar samen met een beetje tijm. Giet de linzen af en meng met de olijfolie en lijnzaadolie.
  2. Snij de knolselder in blokjes en kook een 5tal minuten tot ze gaar maar niet te plat zijn. Giet af. Meng met de linzen.
  3. Kruid met wat peper en zout
  4. Was de peer en snij in de lengte in repen (4-6 repen)
  5. Meng de koffielepel olijfolie met de ahornsiroop en het citroensap. Leg de peerschijfjes hier een kwartiertje in en meng een paar keer voorzichtig
  6. Hak ondertussen de hazelnoten grof
  7. Verhit een grillpan op een hoog vuur (en wrijf indien nodig in met een beetje olijfolie)
  8. Gril de peer reepjes een tweetal minuten aan elke kant.
  9. Roer de hazelnoten door het overgebleven olie-siroop-citroenmengsel
  10. Als de peren een mooi grillpatroon hebben haal je ze uit de pan.
  11. Rooster nu de hazelnoten kort in de grillpan (ongeveer 2 minuten en voortdurend roeren)
  12. Serveer de knolseldersalade met de peer en hazelnoten
  13. Ik at het koud (avond voordien gemaakt) en hat was heel lekker maar iets zegt me dat dit warm zeker ook niet slecht is.
Als je geen lijnzaadolie hebt kan je ook een andere olie voor koude bereidingen gebruiken of gewoon extra olijfolie.

Knolselder is echt een geweldige groente:Goedkoop en multi-inzetbaar: roosteren, pureren, als lasagnevel,.. in slaatjes, ... En omdat een knolselder altijd zo groot is krijg je weer creatieve ideeën om hij op te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...