woensdag 13 december 2017

Pastinaakpasta met resto

Er zat pastinaak in mijn groentepakket en omdat ik er in het voorjaar heerlijke sushi van had gemaakt wou ik nu een soort pastinaak/rijstsalade maken. Alleen zat mijn hakmolen in de afwasmachine en had ik zin in iets Mediteraans: enter pastinaaktagliatelle met restjespesto of korweg 'resto'.

Deze salade smaakt echt heerlijk en vullend verrassend goed. Met verse champignons of andere groenten zou je er zelfs een volledige rawfood-salade van kunnen maken. Maar raw of niet, dit is gewoon lekker.

Voor 2 porties
Voor de "resto" (restjespesto)
  • 30gr amandelen (of andere noten, zonnenbloempitten, ...)
  • 15 gr veldsla 
  • 15gr peterselie (of in totaal 30gr andere bladgroente of kruiden zoals spinazie, boerenkool, basilicum,....)
  • 1 teentje knoflook
  • 2 lepels olie (bijvoorbeeld van een pot zongedroogde tomaatjes)
  • 1 lepel gistvlokken 
  • peper en zout
  1. Week de noten minstens een half uurtje (langer is beter). Giet af 
  2. Was het bladgroen en snij de ook in 4
  3. Doe alle ingrediënten in een grote kom en mix fijn met de soepmixer (of gebruik een keukenmachine)
  4. Proef en kruid wat af
Voor de salade
  • Een grote pastinaak
  • 30gr gedroogd eekhoorntjesbrood (of andere champignons, kan ook vers)
  • enkele zwarte olijven
  • 2 theelepeltjes kappertjes
  • 1 eetlepel gedroogd zeewier (vb salade du pecheur van Lima)
  • 1 lepel olijfolie
  • De portie resto
  1. Week het eekhoorntjesbrood minstens een half uur. Giet af en laat uitlekken.
  2. Verhit de olie in een pan en bak het eekhoorntjesbrood.
  3. Schil de pastinaak en snijd er met een dunschiller tagliatelle van. Ongeveer 250gr.
  4. Snij de olijven in stukjes
  5. Meng de pastinaak met het eekhoorntjesbrood, olijven, kappertjes, zeewier en de resto
OPMERKINGEN
  • Maak de resto gewoon met wat je in huis hebt. Ideale manier om restjes op te werken.
  • Ik had een pastinaak van meer dan 300gr. Het binnenste gedeelte is echter moeilijk om in mooie slierten te snijden. Dat gebruik ik gewoon in een ander recept.
  • Je kan de pastinaak ook eventjes rondbakken in olie maar dat is niet noodzakelijk.
  • Als je speciale apparatuur hebt om spaghetti te snijden van groenten kan je ook dat gebruiken. Ik heb dat niet dus gebruik een dunschiller.
  • Je kan de salade zeker een avond van te voren maken. Er er dan nog 2 dagen van smullen.
  • De olie van zongedroogde tomaatjes is een lekkere smaakmaker. Weggooien zou zonde zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...