zaterdag 4 november 2017

Pompoenburger

Ik geraakmaarniet terug in mijn ritme van blogs schrijven. Een iets drukkere functie op het werk, een vooral veel teveel vrijwilligerswerk zullen wel 1 van de oorzaken zijn. Probleem is dat ik gewoon op alles wat me leuk lijkt "Ja!" zeg. Zo heb ik enkele weken geleden voor de plaatselijke Velt-afdeling een kookles rond pompoen gegeven. Onder andere dit recept voor een lekkere vega-burger heb ik hiervoor ontwikkeld.
 Je kan de burgers eten op een broodje of gewoon bij een groente/aardappel/...maaltijd. Want af en toe is bloemkool met aardappelen en witte saus wellekker maar dat zijn de maaltijden waarbij vlees ontbreekt en een zelfgemaakte burger deze plaats uitstekend inneemt.

Trouwens: ik heb ook een kookles rond broodbeleg gemaakt dus de komende weken zullen hier veel pompoen- of  spreadrecepten gepost worden.


Voor 6 burgers
  • 125gr gekookte kidneybonen 
  • 75gr zelfgemaakte pompoenpuree 
  • 1 teentje knoflook 
  • 50gr oud brood (of havermout of paneermeel of meel of een mengeling) 
  • 1 lepel lijnzaad 
  • peper en zout 
  • ½ theelepel (gerookt) paprikapoeder 
  • (Olijf)olie
  1. Pel de knoflook en scheur het brood in kleine stukjes. 
  2. Doe alle ingrediënten, behalve de olie in een kom of hakmolen en mix tot een homogene massa.  
  3. Neem ongeveer 1/6 de van deze massa, rol tot een bal en duw plat tot een burger. Als het niet bijeen blijft is je beslag te nat. Voeg dan wat extra havermout toe.
  4. Maak in totaal 6 burgers
  5. Verhit olie in een pan. Bak de burgers ongeveer 5 minuten aan elke kant.

OPMERKINGEN
  • Ik heb deze burger ook al op de barbecue gebakken en dat ging heel goed. Ze zijn lekker stevig.
  • Geen kidneybonen? Met andere bonen zal het ook wel lukken.
  • Als je oud brood hebt liggen zou ik dat gebruiken omdat je dan voorkomt dat je het weg moet gooien. Maar anders gebruik ik eigenlijk havermout.
  • Voeg kruiden die je lekker vindt en die passen bij de maaltijd toe.
  • Je kan ook een stapel burgers maken en ze na kort bakken in de pan invriezen. 
     
     


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...