dinsdag 12 september 2017

Zondagse pannenkoeken

Doordeweeks ontbijt ik best gezond met havermout of muesli, fruit en noten(melk). In het weekend is het vaak brood omdat ik dan samen met mijn vriend ontbijt/brunch. Maar op zondag mag het af en toe eens iets speciaal zijn. Lekkere koffiepannenkoeken bijvoorbeeld.

Sinds de verhuis was het mij nog niet gelukt om op mijn elektrisch fornuis pannenkoeken te bakken. Volgens mijn vriend lag het aan het ontbreken van eieren (hij heeft al wel een aantal keren succesvol pannenkoeken gebakken voor zichzelf). Volgens mij was het eerder de overstap van gas naar elektrisch. Vandaag is het me wel gelukt. Lag het aan het recept? Aan toch maar het gebruik van de tefal pan i.p.v. de keramisch? Of gewoon omdat ik eindelijk doorhad dat het belangrijkste bij zo'n elektrisch vuur geduld hebben is. Ik gok eerlijk gezegd een combinatie van de tefalpan en het geduld. Maar het was het wachten waard. Deze pannenkoekjes waren heerlijk.



Voor 2 porties
  • 120gr speltmeel
  • 1 koffielepel bakpoeder
  • 1 koffielepel cacaopoeder
  • 1,5 eetlepel koffie-extract
  • 230ml ongezoete sojamelk
  • 1 lepel rijstolie + extra
  • 1 lepel ahornsiroop +extra
  • 1 lepel lijnzaad 
  • snufje zout
  1. Zeef het meel en meng met het bakpoeder, cacaopoeder en snufje zout.
  2. Meng de melk, olie, siroop en het koffie-extract.
  3. Giet het vloeibare mengsel al roerend bij het meel. Meng tot je een glad beslag hebt (een paar klontertjes is geen drama hoor)
  4. Voeg het lijnzaad toe en roer even door.
  5. Verhit een pan met wat rijstolie in op het vuur. 
  6. Bak zoals je gewone pannenkoeken maar wacht lang genoeg om ze om te draaien. Als ze niet loskomen moet je nog eventjes wachten.
  7. Serveer met ahornsiroop
OPMERKINGEN
  • Geen koffie-extract? Voeg dan wat yorzo of oploskoffie (zonder water) toe
  • Op gas kon ik makkelijk pannenkoeken bakken in mijn keramische pan. Op elektriciteit had ik blijkbaar toch een tefalpan nodig. Als het niet goed lukt kan het dus aan je pan liggen.
  • Als je het koffie-extract en cacaopoeder weglaat heb je gewone pannenkoeken. Lekker met vers fruit.
  • Ik bak in rijstolie omdat het neutraal van smaak is en op hogere temperatuur verhit mag worden dan zonnebloemolie. Maar je kan een olie naar keuze gebruiken
  • Ik koop mijn sojamelk bij de DM in Duitsland, biologisch, ongezoet, met enkel water en sojabonen als ingrediënten en ook nog eens €0,95/l. Ik heb gewoon altijd een paar pakken in huis voor als ik geen zelfgemaakte plantaardige melk heb. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...