dinsdag 29 augustus 2017

Seitan met pruimen


Konijn met pruimen is toch wel een Vlaamse klassieker. Denk al maar de legendarisch radiosketch van Bart Peeters en Hugo Matthysen (Als je ze niet kent of al lang niet meer gehoord hebt, zie het onderste filmpje)
Ik denk dat ik zelf maar 1 of 2 keer ooit konijn met pruimen heb gegeten. Het stond bij ons thuis nooit op tafel. Ik weet wel dat een oud schoolvriendinnetje altijd konijnen had. Eentje mocht ze uitkiezen als huisdier, de rest ging de pot in. En allebei vonden we dat normaal, zo was ik dus als kind.
Anyway, konijn met pruimen heb ik nooit klaargemaakt. Maar omdat ik een overvloed aan verse pruimen had bedacht ik een diervriendelijke variant te maken.

Op internet ging ik op zoek naar een recept voor konijn met pruimen zodat ik dat als basis kon gebruiken maar die gebruikte allemaal gedroogde pruimen. Dus besloot ik, met succes, maar zelf iets te fabriceren. Ik doe de aardappelen hier bij de seitan. Dan heb je maar 1 pot nodig en dus maar 1 kookpit. Je bespaart dus energie en ook afwas. Je kan de aardappelen waarschijnlijk ook weglaten (als je het met frietjes wil eten bijvoorbeeld) maar aardappelen binden ook. Eventueel moet je dan nog bloem of arrowroot gebruiken om te binden.

Voor 2 porties
  • 250gr seitan
  • 250gr aardappelen 
  • 1 ui 
  • 1teentje look 
  • 4 grote verse pruimen +1 extra 
  • 1 flesje Sara blond (of ander bier vb bruin bier, rodenbach oude kriek,…)
  •  olijfolie 
  • 2 jeneverbessen 
  • 2 kruidnagels 
  • 1 blaadje laurier 
  • 1 koffielepel gedroogde tijm 
  • 1 koffielepel gedroogde rozemarijn 
  • Paar mosterdzaadjes 
  • Peper en zout
  1. Snij de seitan in dobbelsteentjes en leg deze in een bak met het bier. Laat ongeveer 4 uur marineren. 
  2. Snipper de ui en de knoflook 
  3. Schil de aardappelen en snij in blokjes. 
  4. Snij de pruimen in blokjes 
  5. Verhit olijfolie in een pan en voeg de ui met de knoflook, jeneverbes, kruidnagel en mosterdzaad toe. Wacht tot de ui glazig wordt. 
  6. Vis de seitan uit het bier (bier niet weggooien!) en voeg deze toe. 
  7. Bak een minuutje of 2 mee en roer regelmatig. 
  8. Voeg de aardappels toe en laat ook kort bakken. 
  9. Voeg dan de pruimen, het bier en de rest van de kruiden toe. 
  10. Laat op een zacht vuurtje stoven voor ongeveer 3 kwartier. Zet het deksel half op de pot zodat er wat vocht kan ontsnappen 
  11. Prik in de aardappels om te kijken of ze gaar zijn. Proef en kruid eventueel bij. 
  12. Serveer lekker warm.

OPMERKINGEN
  • Als het te lopend is kan je een papje maken van arrowroot en water en dit toevoegen (opgelet, arrowroot mag niet koken) 
  • Niet zoet genoeg naar je smaak?Roer er dan eventuele pure appelstroop door (vb van Vrolingen) 
  • Dit is een gerecht dat je makkelijk in een dubbele portie kan maken zodat je er 2 dagen na elkaar van kan smullen
  • Ik was van plan Rodenbach te gebruiken maar die had ik blijkbaar al opgedronken. Een flesje Sara lag wel nog in mijn koelkast (samen met nog wat speciale biertjes die ik liever gewoon opdrink)
  • Als je toch liever konijn eet kan je misschien onderstaand filmpje eens bekijken

 

En als uitsmijter:
      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...