zaterdag 17 juni 2017

Leuke adresjes in Genk

Tot enkele jaren geleden was ik nog nooit (bewust) in Genk geweest (dat Bokrijk bij Genk hoorde en de naam van een dorpje was wist ik toen nog niet). Toen ik een dikke 7 jaar geleden mijn droomjob vond ik Genk leek me dit ideaal om wat ervaring op te doen. Een contract voor 2 weken werd 2 maand en uiteindelijk ben ik er nu nog en ben ik blij dat ik in Limburg beland ben. Ik woon dan wel niet in Genk, ik werk er nog steeds en heb in de loop der jaren leuke plaatsen gevonden.

Leuke plekjes


De bibliotheek, stadsplein
Genk heeft best een goede bibliotheek met een ruim aanbod kookboeken (vegetarisch, veganistisch, suikervrij, wereldkeuken,....) Maar daarnaast is het ook een heel leuk gebouw. In tegenstelling tot een oude bib is het heel open met een super atrium waar een reuze schaakspel staat en mensen die het kunnen piano mogen spelen. (En er is ook een supermooie muurschildering die de bibliotheek en Genk goed samenvat).
Bij Bar Bib, de brasserie bij de bib, heb ik tijdens een activiteit van het werk een heerlijke veganistische salade gekregen  die ze last minute voor mij gemaakt hadden. Maar geen idee hoe het er normaal loopt.

Domein Bokrijk
Bij Bokrijk denk je misschien spontaan aan het openluchtmuseum, dat trouwens nog altijd de moeite is. Er is enkele jaren geleden ook een expo over de sixties bijgekomen die leuk gemaakt is. Maar er is natuurlijk ook nog de speeltuin (die ik nog herinner van toen we er met de speelpleinwerking op uitstap gingen). Maar ook een prachtig domein om in te wandelen, een gratis toegankelijk arboretum met interessante kruidentuin, het fietsen door het water, vlak bij knooppunt 91 en vanaf 25 juni opent er een nieuwe "Superette" van Kobe Desramaults.

Mijnerfgoed
Wie Genk hoort denkt aan mijnen. De mijnen van Winterslag, Waterschei en Zwartberg zijn al lang dicht, ze zijn nog steeds aanwezig. denk maar aan de cités en de terrils. De mijnen hebben van een Limburgs boerengat een multiculturele stad gemaakt. In de mijngebouwen van Waterschei kan je een mijnmuseum bezoeken dat opgericht is door een vereniging van ex-mijnwerkers. De mijn van Winterslag is veranderd in de toeristische trekpleister C-mine. Hier vind je het cultureel centrum, de C-mine expeditie, cinema Euroscoop en de toeristische dienst van Genk die in de oude machinezaal van de mijn gevestigd is.

Het molenvijverpark
Vlak bij het centrum van Genk, achter shopping 1, ligt Hotel de molenvijver en daarachter het molenvijverpark. Op het eerste zicht weinig spectaculair maar als je verder loopt kom je allerhande zonnewijzers tegen in het zonnewijzerpark en nog verder kom je in het heempark terecht waar ze allerhande interessante workshops organiseren en een demotuin van Velt hebben. (Als je nog verder doorwandelt, onder de brug kom je in kattevenne terecht. Een mooi wandelgebied waar ik in een ver verleden nog op sportklasse geweest ben. Je vindt er ook de Cosmodrome en een minigolf.


Winkelen
Ik zal je eens iets vertellen wat je waarschijnlijk nog niet wist: Het eerste shoppingcenter van België ligt in Genk.  Echt waar! Het werd geopend in 1968  en heet toepasselijk shopping 1. (Verder in Genk heb je ook nog shopping 2 en 3). Maar naast de ketens die je hier voornamelijk vind heeft Genk ook nog een aantal leuke winkels.

Malpertus
Onafhankelijke boekenwinkels worden zeldzaam dus als ik een boek wil kopen ga ik langs bij Malpertus. Vriendelijke mensen, heel behulpzaam en een veel leukere sfeer dan een saaie Standaard boekhandel. Daarnaast hebben ze een gevarieerd aanbod en kan je ontbrekende boeken makkelijk bestellen. Af en toe zijn er ook auteurslezingen of andere activiteiten.

Donderdagmarkt
Naar het schijnt de grootste weekmarkt van Limburg en ik geloof het graag. Een leuke en drukke markt waar je allerhande kraampjes vindt: superveel groenten en fruit (ook speciale vruchten), Mediterraanse kruiden, een bio-kraam van de Wroeter, kleding, olijven,... Elke donderdagvoormiddag in het centrum.

De zondagsmarkten
In de grote vakantie verandert Genk-centrum op zondagochtend in een grote rommelmarkt. Het aanbod varieert nogal maar zeker de moeite waard.

Boer op de koer
Dit jaar is het binnenplein van het stadhuis omgetoverd in een Pop-uptuin waar je tot eind september elke donderdagavond naar Boer op de koer kan komen. Lokale boeren verkopen er hun producten. Het is een klein marktje maar met prachtige producten. Deze week kocht ik er een bakje frambozen wat losse groenten bij de Wroeter en een potje bosbessenconfituur zonder suiker.
Er is ook een tapasbar maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

De Wereldwinkel
In december vind je hen in een Pop-up in het centrum maar de rest van het jaar iets meer verscholen in de Nieuwstraat 28. Deze wereldwinkel heeft een groot assortiment aan zowel voeding als crafts.

Het Kruidengild
Grote natuurwinkel in shopping 2 waar ze noten, veganistische producten, granen, biologische zeep,... hebben. Ook wel veel dieet- en sportvoeding en spijtig genoeg geen verse groenten.


Eten en drinken
Zo vaak ga ik niet uiteten in Genk maar ik ken wel enkele adresjes waar je lekker en veganistisch kan eten.

Joeyz ijs
Bij Joeyz icecream in de stationstraat 41 verkopen ze heerlijk schepijs en hebben ze ook steeds een paar veganistische smaken. Fruitsorbets maar ik heb er ook al heerlijke chocoladeijs op waterbasis gegeten.

Het zottekot
Op winterslagstraat 15 ligt Het zottekot.Een leuk retro ingericht koffiezaakje waar ze tot mijn grote verassing cappuccino's met sojamelk serveren. Daarnaast hebben ze ook huisgemaakte ice tea's. Enkel het terras ligt niet zo gezellig.

Ishtar
Omdat je waarschijnlijk nog nooit Irakees gegeten hebt oet je zeker eens langs gaan bij Ishtar. De falafel is veganistisch als je het zonder de yoghurtsaus bestelt. Supervriendelijke mensen ook. Ze verkopen geen alcohol maar een maaltijd zonder kan toch wel.

Il Proverbio
Spijtig genoeg heb ik deze echte pizzeria nog niet uitgeprobeerd maar ik heb van verschillende kanten vernomen dat je bij Il Proverbio pizza met veganistische kaas kan eten.

La Posta
Nog een Italiaans restaurant waar ze heerlijke pizza hebben die veganistisch is als je geen kaas besteld. Bekijk gerust hun menu en begin maar te watertanden.

360
De postcode van Genk is 3600 en ze zitten op een hoe, vandaar de naam Brasserie 360 gok ik. Ze hebben een vrij klassiek kaart maar ik heb er toch al een aantal keren veganistisch kunnen eten zonder op voorhand te bellen. Toast champignon natuur,vegetarische wok en een pasta. Wel bij het bestellen vermelden. Bij mij hebben ze nog nooit moeilijk gedaan maar je weet het nooit.


Limburg is de fietsprovincie bij uitstek. Openbaar vervoer vind je er minder maar gelukkig heeft Genk wel een station en een eigen stadsnet van de Lijn. Ben je in de buurt van Genk? et jevooroordelen opzij en kom zeker eens ontdekken hoe gezellig het er eigenlijk kan zijn.
Ben je uit de buurt en ken je nog leuke plekken? Laat het zeker weten in de reacties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...