dinsdag 30 mei 2017

Rucola bewaren

Als je minder voedsel wil verspillen is het bewaren van groenten heel belangrijk. In mijn groentepakket zit regelmatig een grote bussel rucola en na wat experimenteren heb ik de beste manier gevonden om rucola te bewaren. En het is nog super makkelijk ook. De rucola op deze foto is al minstens 7 dagen oud.






En na de foto heb ik hem nog 2 dagen bewaart, tot hij eindelijk op was. Maar hij bleef dus heel de tijd mooi en knapperig. Ik heb niets moeten weggooien en had altijd rucola kaar om te gebruiken.



Werkwijze

  1. Vul een kom met koud water en een klein beetje zout. 
  2. Leg de rucola in het water, roer een beetje met je handen en laat een halve minuut staan.
  3. Haal de rucola uit het water en leg in een vergiet. Giet het water weg.
  4. Spoel de kom, vul opnieuw met koud water. Leg de rucola er opnieuw in, roer weer met je handen en laat een halve minuut staan.
  5. Haal de rucola uit het water, giet het water weg, spoel de kom en herhaal stap 4 en 5 opnieuw tot het water proper achterblijft.
  6. Neem een propere handdoek, leg de rucola in het midden, plooi de hoeken dicht. Ga buiten staan en zwaai zo de rucola droog.
  7. Haalde rucola uit de handdoek en doe hem in een luchtdichte doos. Bewaar in de koelkast.
  8. De rucola blijft nu lang houdbaar en als je wat rucola wil is hij gebruiksklaar in de koelkast.
OPMERKINGEN
  • Giet het water niet echt weg. Vang het op om aan de plantjes te geven, de wc te spoelen, radijsjes vers uit te tuin een eerste keer te spoelen,...
  • in plaats van met een handdoek zal het met een slazwierder ook wel lukken maar ik houd wel van de ouderwetse manier. Geen plastic apart nodig, meer plaats in je kasten en geen extra afwas. 

1 opmerking:

  1. Kijk, wat een handige tip! Laatst had ik rucola in mijn groentepakket. Uiteindelijk is de helft verpieterd, de rest heb ik in een groentesoep.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...