zaterdag 6 mei 2017

Review kookboek: Vegan Cuisine

Zelf koop ik al jaren amper kookboeken. Gewoon omdat ik al genoeg rotzooi in huis heb. Gelukkig zijn er bibliotheken. In de bib van Genk is best een uitgebreide kookboekensectie en ik heb altijd wel enkele boeken hiervan in huis. Maar soms zijn er boeken die ik bijna zelf zou willen kopen. Zoals dit bijvoorbeeld.


Dit serieus grote kookboek telt maar liefst 495 pagina's en weegt bijna 3kg en past zelfs niet in mijn rugzak (al kan dat ook zijn omdat daar teveel rommel in zit).

Titel: Vegan Cuisine
Auteurs: Jean-Christian Jury en Joerg Lehmann
Uitgeverij:TeNeues
Jaar: 2016
ISBN: 978-3-8327-3376-6


Algemeen: Dit boek bevat meer dan 800 veganistische recepten, deze zijn opgedeeld in categorieën: starters; salades & dressings; cold & warm soups; sauces, pestos & chutneys; main dishes; desserts & smoothies; cheese & crackers; specials.
Het boek is in het Engels. De instructies zijn duidelijk en het gewicht van de ingrediënten wordt ook in gram aangegeven. De gerechten zijn over het algemeen voor 4 personen.
Er is niet van elk recept een foto maar het is wel duidelijk aangegeven welke gerechten er op de zeer mooie foto's staat.

Pluspunten
  • Zeer uitgebreid, veel recepten
  • Mooie foto's en een duidelijke vormgeving
  • Ook veel verrassende gerechten
  • Een heel aantal recepten om zelf veganistische kaas te maken
  • 3 bladwijzerlintjes, wat handig is als je in één kooksessie meerdere recepten wil maken.
  • Goede manier om wat Engelse woordenschat bij te leren. Zo weet ik nu dat cilantro ook koriander betekent (ik kende enkel Coriander)
  • Je krijgt echt zin om de recepten uit te proberen
  • Sommige recepten bevatten alledaagse ingrediënten en lijken makkelijk om te maken (ik heb ze natuurlijk niet allemaal uitgeprobeerd).  
  • Doorheen het boek komen veel soorten groenten aan bod, ook knolgroenten die in veel kookboeken weinig of niet voorkomen.
  • Veel recepten zijn ook suikervrij
  • Een heleboel gerechten worden met pure ingrediënten gemaakt, dus zonder E-nummers (al gebruiken ze vaak veganistische margarine maar die vervang ik gewoon door olie) 
  • Er staan zowel eenvoudige als echt "om-mee-uit-te-pakken"-recepten in

Minpunten
  • Overweldigende keuze
  • geen index op ingrediënten, enkel per categorie. Maar als ik een recept met bijvoorbeeld rode kool zoek wil ik geen honderden recepten overlopen.
  • Eigenlijk een beetje onhandig groot voor een kookboek. Leuk om in te bladeren maar je moet al wat plaats in je keuken hebben om het netjes te kunnen neerleggen tijdens het koken.
  • Enkel in het Engels wat niet voor iedereen haalbaar is
  • Soms zijn er echt wel onbekende of ongewone ingrediënten zoals Yuzu juice, puffed lotus seeds,...
  • De indeling in de categorieën zijn soms wat onlogisch. Desserts en smoothies staan door elkaar. Bij de specials staan ook sauzen en desserts,...     
Conclusie: Een heel mooi boek vol met inspiratie. Je bent echt wel een hele tijd zoet met dit boek. Alleen kan je er niet handig in zoeken per ingrediënt wat voor zo'n uitgebreid boek echt een nadeel is (toch voor mensen die op basis van een groentepakket op zoek gaan naar recepten). Als je plaatselijke bibliotheek het boek heeft zou ik het zeker mee naar huis sleuren. Als je het boek wil kopen kost het €98 wat best veel is maar eigenlijk zijn het gewoon 5 kookboeken samen en dan valt het best nog wel mee. 
Ik vind het alvast spijtig dat het terug moet ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...