donderdag 4 mei 2017

Bietensalade met mosterdsaus

Mijn kookinspiratie komt meestal rechtstreeks uit mijn groentepakket. Elke week maak ik een weekmenu voor het avondeten en met wat overblijft verzin ik dan nog eens lunch voor mezelf. Sommige groenten komen standaard in de lunchcategorie zoals rode bieten, gewoon omdat er hier iemand rondloopt die ze weigert te eten. Gelukkig eet ik ze wel graag en zeker in lekkere combinaties.
Ook postelein komt meestal snel bij de lunch omdat ik het gewoon het lekkerste vind in een slaatje. En voor de rest doe ik er gewoon nog wat bij wat me lekker lijkt. Druiven en mosterdsaus bijvoorbeeld. Natuurlijk kan je ook altijd wat schuiven met de ingrediënten. Postelein kan je vervangen door jonge spinazie, radijsjesloof, gewone sla,... boekweit door een ander graan, rapen vervangen door pastinaak,... Als je de saus er maar bijmaakt want die is echt lekker. Aan de slag dan maar.


Voor 2 porties
Mosterdsaus
  • 30gr zonnebloempitten 
  • 10gr hennepzaad
  • 2 eetlepels appelazijn
  • 3 eetlepels water
  • 2 eetlepels edelgistvlokken
  • 1 lepel graanmosterd
  • peper en zout
  1. Week de zonnebloempitten een uurtje (of langer). Giet af en laat goed uitlekken.
  2. Doe alles behalve het water in de blender of hakmolen en mix tot een glad geheel. Voeg water toe tot het de juiste textuur heeft (het mag een beetje vloeibaar zijn eh)
Voor de salade
  • Een busseltje postelein
  • 2 meiraapjes (of andere rapen)
  • 2 rode bietjes
  • 1 peterseliewortel
  • 50gr boekweit 
  • een 15-tal blauwe druifjes
  • 1 lepel lijnzaadolie
  1. Kook de boekweit gaar volgens de instructies op de verpakking. 
  2. Was de postelein en schud door (op de oldschoolmanier, in een handdoek steken, goed dichtvouwen en buiten gaan ronddraaien maar)
  3. Schil de biet (en eventueel de rapen en peterseliewortel) en snij in fijne blokjes
  4. Halveer de druifjes
  5. Meng alles onder elkaar en besprenkel met de lijnzaadolie.
  6. Serveer met de mosterdsaus.
OPMERKINGEN
  • Als je de salade direct serveert is de lijnzaadolie misschien niet nodig.Maar ik maak het s'avonds voor de volgende 2 dagen en dan zorgt de olie dat het wat frisser blijft. De saus doe ik er pas bij het serveren bij
  • De hennepzaadjes kan je ook vervangen door andere zaadjes die je lekker vindt, of de zonnebloempitten door noten ofzo,... 
  • Ben je fan van raw food? Gebruik dan gekiemde boekweit

   

2 opmerkingen:

  1. Deze salade klinkt heerlijk. Ik ben dol op groenten en fruit en dan vooral in een salade. Alleen hou niet zo van mosterd, maar ik vind daar wel een ander sausje voor om erbij te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is ook heerlijk. Je kan de mosterd ook vervangen door een klein beetje mierikswortelpoeder. Of inderdaad een ander sausje zoeken. Smakelijk!

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...