zaterdag 1 april 2017

Perentaartjes

Een hele tijd geleden had ik uit de bibliotheek het boek Puur en vegetarisch (Avalon) gehaald.Daarin stond een heerlijke taart met tofutaart met blauwe bessen. Ik had ze gemaakt toen er hier vrienden op bezoek waren. De taart werd afgewerkt door druivensap te koken met agaragar en die als mooie gelei erover te gieten. Dat idee leek me handig om ook een fruittaart te maken. Alleen dan met appelsap
Alleen, ik had wel zin in taart maar had enkel peren in huis. Maar met hetzelfde idee zou je dus een zo'n fruittaart als bij de bakker kunnen maken. Dat ben ik wel nog eens van plan hoor. Maar hier had ik gewoon 3 taartjes. Twee voor mij, en eentje voor mijn vriend ;-)



Voor 3 taartjes
Voor de bodem
  • 20gr havermout
  • 40gr speltmeel
  • 45gr hazelnoten
  • 1/2 koffielepeltje bakpoeder
  • snufje zout
  • 2 lepels rijstolie + 1 koffielepel
  • 1 lepel ahornsiroop
  • 2 lepels water
  1. Verhit een droge pan op het vuur en rooster de hazelnoten kort.
  2. Doe de hazelnoten en de havermout in de hakmolen en hak fijn.
  3. Roer er het bakpoeder, speltmeel en zout door.
  4. Meng de rijstolie, ahornsiroop en water met het droge mengsel. Meng tot een kruimeldeeg 
  5. Vet 3 rammequins of andere kleine vormpjes in met rijstolie.
  6. Verdeel het deeg in 3 en duw het deeg plat in de vormpjes
  7. Zet de oven op 180C en bak de vormpjes ongeveer 15 minuten.
  8. Haal uit
 Voor de vulling
  • 250ml ongefilterde hazelnotenmelk van geroosterde hazelnoten + 2 lepels extra
  • 1 lepel ahornsiroop
  • scheutje vanille extract
  • 1,5 koffielepel agaragar
  • 1 lepel arrowroot 
  1. Doe de hazelnootmelk, ahornsiroop, vanille en agaragar in een pannetje en breng onder regelmatig roeren aan de kook.
  2. Laat een minuutje of 2-3 koken
  3. Meng de arrowroot met de 2 lepels hazelnotenmelk.
  4. Haal het pannetje van het vuur en roer er direct het arrowrootpapje door.
  5. Giet deze pudding over de taartbodems
  6. Zet terug in een oven van 180C en bak 5 minuten
  7. Haal uit de oven en laat afkoelen
Afwerking
  • Een halve peer
  • 80ml appelsap
  • 1 koffielepel agaragar
  1. Meng het appelsap met de agaragar en breng in een klein pannetje aan de kook. Laat ongeveer 2 minuten inkoken. Haal van het vuur
  2. Snij de peer in blokjes en verdeel over de taartjes.
  3. Overgiet met het appelsap en laat nog een half uurtje rusten
OPMERKINGEN
  • De hazelnootmelk heb ik gemaakt door een kopje hazelnoten een paar uurtjes te weken en dan goed laten uitlekken. Dan heb ik de hazelnoten geroosterd in een droge pan en met 4 kopjes water gemixt in de blender.  Deze gebruik hier ongefilterd dus met nog kleine stukjes noot erin.
  • Ik gebruikte hier serveerringen als vorm die ik op een vel bakpapier op de bakplaat had gezet. Voordeel is dat je de vorm kan weghalen bij het serveren maar van die kleine keramiek taartvormpjes lijkt me ook wel mooi (alleen heb ik die niet).
  • Als je teveel pudding maakt, geen probleem, die is zo ook wel lekker. Ik maak hem ook soms zonder de agaragar en eet hem dan zo op.
  • Als je perensap hebt kan je dat ook gebruik voor het geleilaagje, i.p.v. appelsap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...