dinsdag 25 april 2017

Is veganistisch eten duurder? Echt niet!

In de reeks over de kostprijs van mijn eten neem ik nu het veganistische deel onder de loep. Eigenlijk vraag ik me af waar het broodje aap (haha) vandaan komt dat plantaardig eten duur is. Er was een tijd dat vlees een luxeproduct was dus het niet eten van vlees lijkt me allesbehalve luxueus.

Al zijn er natuurlijk 2 manieren om veganistisch te eten. De eerste manier is geen dierlijke producten meer eten en ze vervangen, de tweede manier is gewoon anders met eten om te gaan. De eerste is duurder dan de tweede maar daarom niet duurder dan een "normaal" eetpatroon. Zelf koop weinig specifiek veganistische producten omdat ze voor mij iets teveel fabrieksvoedsel zijn maar vaak is de prijs best nog OK.

Waarom is veganistisch duurder?
  • Als je amandelmelk, sojayoghurt, veganistische kaas, rijstmelkchocolade,... koopt ben je duurder uit dan wanneer je een standaard, dierlijke, variant koopt
  • Hoewel de veganistisch assortiment groter wordt in supermarkten zijn er toch nog een aantal specifieke producten die je in gespecialiseerde winkel kunt kopen.Veganistische supermarkten of natuurvoedingswinkels bijvoorbeeld. Producten daar zijn vaak biologisch en duurder.
  • Restaurant die mikken op planteneters zijn vaak duurder dan gewone restaurants van hetzelfde type
  • Als je zelf amandelmelk maakt ben je eigenlijk duurder uit dan wanneer je koemelk koopt.
  • Noten in het algemeen zijn best kostelijk
  • Koeken zijn in de supermarkt zo goedkoop verkrijgbaar dat zelf iets veganistisch bakken vaak duurder uitkomt
  • Soms ben je blij dat je opeens een veganistisch product vindt dat je het koopt, ook al heb je het niet eens nodig
  • Marketeers hebben door dat veganistisch voedsel een mooie markt is. Er verschijnen steeds meer veganistische producten die misschien duurder zijn dan nodig (die vegans betalen dat wel). 
  • Als je veganistisch begint te koken gaat er een wereld van nieuwe ingrediënten open. Het kan dan opeens zijn dat je veel nieuwe producten ineens koopt maar vaak doe je er wel heel lang mee (lijnzaad, edelgistvlokken, gerookt paprikapoeder, andere kruiden, ...)
  • Groenten en fruit kunnen soms wel kostelijk zijn

Waarom is veganistisch eten goedkoper?
  • Peulvruchten zijn een goede eiwitvervanger. Zet de prijs van peulvruchten (gedroogd of niet) eens naast hetzelfde gewicht in vlees. Zie het verschil (bijvoorbeeld ah.be,blik linzen 400gr €1,07, 300gr rundergehakt voor €1,89 en gehakt is dan normaal nog het goedkoopste vlees.
  • De meer traditionele vleesvervangers zijn ook goedkoper. Zo kost 375gr biologiche tofu €1,79
  • Je kan zelf plantaardige melk maken met havermout of zelfs een restje gekookte rijst, 2 zaken die heel weinig kosten
  • Uit eten gaan moet meer gepland worden waardoor je het misschien minder vaak gaat doen (als in, ik heb geen zin om te koken, zullen we naar de Chinees gaan?).
  • Als je in een standaard restaurant een veganistische optie vindt (bijvoorbeeld vegetarische pasta zonder kaas, rijst met wokgroenten,... ) zit je vaak bij de goedkopere gerechten (al kan je dan best navragen of er eieren in de pasta zitten of er gebakken wordt in olie of boter,...)
  • Eventjes 2 koffiekoeken kopen bij de bakker is geen optie als je veganistisch eet, net als een ijsje of een dessert in een restaurant,... spaart weer allemaal geld uit.
  • Omdat buitenshuis eten moeilijker is ga je beter plannen en zelf eten voorzien. En je eigen lunch meenemen naar je werk is stukken goedkoper dan ergens een broodje ofzo gaan halen.
  • In cafés, op bierdagen van verenigingen, ... verkopen ze vaak kleine hapjes die misschien wel lekker ruiken of wel smaken als je wat gedronken hebt maar veganistische opties zijn er vaak niet (denk aan een klassieke portie gemengd). Weeral geld uitgespaard dus 
  • Als je zonder dierlijke producten kookt blijft je eten langer goed. De kans dat je iets moet weggooien is veel kleiner en voedselverspilling is ook geldverspilling. (Een veganistische curry is zelfs dag 4 nog lekker, met een curry met kip in zou ik dat dag 4 nooit geprobeerd hebben. Ook zelfgemaakte veganaise op basis van lijnzaad blijft bij mij maanden goed, moet je met zelfgemaakte mayonaise eens proberen). 
  • Voor je iets koopt in de supermarkt sta je eerst etiketten te lezen. Als je weinigtijd hebt kop je dan gewoon wat je nodig hebt en doe je minder impulsaankopen 
  • Met wat ui, pasta en tomaten in blik heb je een spotgoedkope veganistische maaltijd
  • Met wat verlepte sla of restjes groenten maak je in een handomdraai een lekkere spread
  • Er zijn veel spotgoedkope producten toevallig veganistisch. Een je die weet kan je ze goedkoop vinden
  • Van sommige producten zijn de goedkoopste ook toevallig veganistisch (vb budget muesli tegenover cruesli, sommige pesto's, goedkope koeken ipv roomboterkoeken, ...)   
Toevallige veganistische supermarktproducten
Ingrediënten verschillen van merk tot merk en onderlinge variaties.Controleer altijd de verpakking
  • Zoet broodbeleg als pindakaas, confituur, veel pure chocopasta of pure hagelslag 
  • Hummus
  • Veel soorten brood of crackers
  • Lotusspeculaas, of goedkope varianten hiervan
  • Spotgoedkoop bladerdeeg
  • Zoute snacks: zoute chips, pinda's, ...
  • Rijstwafels
  • Simpele sauzen als ketchup, mosterd, bbqsaus,...
  • Gewone pure chocolade
  • Goedkope pasta (duurdere is vaak met eieren), rijst, couscous, havermout,..
  • Rozijnen of ander gedroogd fruit
  • Groenten en fruit, vers, diepvries of in blik
  • Peulvruchten
  • ...
Conclusie
Waar ik bij suikervrij eten denk dat het duurder is ben ik er zeker van dat vers veganistisch eten juist goedkoper is. Enkel opletten dat je niet teveel vervangproducten gaat kopen. Dit kan soms handig en lekker zijn maar zij maken vaak het veganisme duur terwijl het best goedkoop kan zijn. Vlees vervangen door peulvruchten of tofu, zelf lekkernijen maken en gewoon bepaalde dingen weglaten of als traktatie zien.

Mijn ontbijt bestaat meestal uit havermout of simpele muesli, een stuk fruit en wat notenmelk. 's Middags een zelfgemaakt slaatje met boekweit, quinoa, pasta,... en 's avonds groenten, peulvruchten en aardappels, pasta, rijst,...En tussendoor rijstwafels of crackers met lekker beleg/handje noten en gedroogd fruit/zelfgebakken cake/...

Extra opmerkingen
Vervangproducten zitten vaak gewoon vol met rommel. Als je de ingrediëntenlijst van een vegetarische supermarktburger scant op dierlijke producten moet je maar eens echt lezen wat er staat. Gerehydrateerd soja-eiwit? WTF is dat eigenlijk?

Veganisme gaat ook verder dan voeding. Ook geen lederen schoenen, wollen truien, ... kopen of dierentuinen bezoeken. Maar hier gaat het enkel over voeding

Wat ik algemeen denk van rotzooivrij eten vind je hier, over de prijs van suikervrij eten lees je hier meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...