dinsdag 18 april 2017

Is suikervrij eten duurder?

Vorige week schreef ik hier al over hoe mijn rotzooivrije etenswijze volgens mij niet duurder is dan een normaal "dieet". Vandaag zoem ik in op suikervrij eten dat ook vaak als duur beschouwt wordt. Exacte cijfers heb ik niet (en die zijn ook voor iedereen anders) maar ik kan wel enkele algemene punten meegeven die voor mij gelden.

Waarom is suikervrij eten goedkoper?
  1. Als je bewust suikervrij eet ga je ook makkelijker kunnen weerstaan aan impulsaankopen zoals een koffiekoek bij de bakker waar het zo lekker ruikt, een koek uit de stationsautomaat omdat je toch moet wachten op de trein, een ijsje van het ijssalon omdat het zo'n lekker weer is, een gebakje in de koffiezaak,... Allemaal zaken die anders toch al snel 1 tot 5 euro kosten, die je nu gewoon laat staan.
  2. Ook in de supermarkt zullen je impulsaankopen veel lager zitten. De rij met snoep en chocolade kan je zo overslaan. Dat is toch ook weer een paar euro's per week bespaart.
  3. Zelf cake en taarten maken is stukken goedkoper dan ze bij de bakker kopen en als je suikervrij wil eten is zelf maken vaak de enige mogelijkheid.
  4. Vroeger was ik dol op allerlei soorten ontbijtgranen, vooral de cruesli's van Quaker vond ik geweldig (en ik was dan ook zo iemand die voor de extra dure limited editions ging). Reken maar €3 voor een halve kg. Daarentegen is de meeste budget muesli suikervrij en dan betaal je nog geen €2 voor een hele kilo. Dus meer gewicht voor minder geld en minder suiker.
  5. Van zodra je iets schrapt ga je bewuster je eten plannen. Gewoon al door maaltijden te plannen ga je geld besparen. Je gaat niet uit gebrek aan inspiratie maar frieten halen, uit gemakzucht 's middags ergens een broodje kopen, snel klaar dingen kopen in de supermarkt,...
  6. Als je suikervrij eet ga je veel dingen zelf moeten maken. Zelf brood of allerlei sauzen maken is vaak voordeliger dan ze in de winkel te kopen.
  7. Vaak is volkoren meel niet duurder dan witte bloem of kost een bruin brood evenveel als wit. 
  8. Rijstwafels zijn spotgoedkoop en in allerlei soorten te vinden. Gewoon met wat schijfjes banaan of pindakaas beleggen en je hebt een gezonde goedkope vervanger voor koekjes.
  9. Buiten kaas zit er in zowat elk broodbeleg suiker. Zelf iets maken door groentenrestjes en peulvruchten fijn te hakken is veel goedkoper.

Waarom is suikervrij eten duurder?
  1.  Verschillende suikervervangers (zoals ahornsiroop, dadels, stevia, ...) zijn een stuk duurder dan suiker. Voordeel is wel dat je er dan minder van gebruikt (want suikervervangers zijn misschien gezonder dan witte suiker, je bent er toch beter zuinig mee).
  2. Suikerrijke koekjes kunnen spotgoedkoop zijn in de supermarkt. Voor dat geld zelf iets maken is echt wel moeilijk.
  3. Als je bewust op zoek gaat naar suikervrij gebak ben je vaak duurder uit dan met gewoon gebak.
  4. Cacaoboter is duur dus als je zelf chocolade wil maken ben je veel geld kwijt. Ook suikervrije chocolade zoals Vivani is allesbehalve goedkoop
  5. Als je pas begint met suikervrij eten ga je waarschijnlijk een aantal nieuwe producten ineens kopen. Dat kan een stevige investering zijn.
  6. Volkorenpasta, bruine rijst, volkorencouscous,... zijn vaak duurder dan hun witte tegenhanger
  7. Je gaat vaker n een natuurwinkel kopen en vaak is dat toch wat duurder.
  8. Soms zie je in de supermarkt opeens een leuk product dat suikervrij is en wil je het kopen, ook al heb je het niet nodig (suikervrije mueslirepen bijvoorbeeld)

CONCLUSIE + tips
Al bij al komt suikervrij eten zeker niet veel goedkoper uit dan normaal eten (voor mij dan toch). Voor mij kwam het zeker n het begin wel duurder uit. Nu vind ik al iets beter het evenwicht en zijn er bepaalde producten die ik eens gekocht had maar eens ze op waren er niet echt de meerwaarde van zag.

Hoe kan je suikervrij eten betaalbaar houden?
  1. Koop niet zomaar alle ingrediënten die je in suikervrije recepten ziet passeren. Vaak zijn die recepten bijvoorbeeld ook glutenvrij, paleo,... en kan je dingen als amandelmeel vervangen door volkorenmeel.
  2. Er is veel fruit dat je kan gebruiken om te zoeten. Ik gebruik vaak appelmoes in gebak. Kost geen drol om zelf te maken, je kan het gemakkelijk bewaren en je kan er ook een deel van bijvoorbeeld kokosolie (toch ook een heel duur ingrediënt) mee vervangen.   
  3. Maak zelf wat je zelf kan maken.
  4. Zoek een evenwicht. Eens je afgekickt bent kan een beetje suiker nu en dan geen kwaad. Zo gebruik ik toch regelmatig chocolade van 82% i.p.v. suikervrije chocolade omdat het financieel toch veel scheelt. 
  5. Koop weinig of geen producten die adverteren met suikervrij. De markt heeft ontdekt dat je suikervrije producten gewoon extra duur kan verkopen.
  6. Wees zuinige met dure suikervervangers. Minder is nog steeds beter voor jezelf en voor je portemonnee.  
  7. Let op de prijs. Zo weet je na een tijdje de beste plaats om bepaalde producten te kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...