donderdag 20 april 2017

Groente sushi en rotzooivrije wasabi

Sushi is niet alleen lekker, het ziet er ook heel bijzonder uit. Daarom vind ik het leuk om als lunch mee te nemen. Alleen bevat sushi eigenlijk heel weinig groenten, in verhouding met rijst. Toen ik in mijn koelkast keek dacht ik aan bloemkoolcouscous en zo kwam ik op het idee om groente sushi maken. Ziet er net zo leuk uit, is eigenlijk minder werk en hardstikke gezond.
Afhankelijk van hoe je de sushi vult is dit pure, plantaardige raw food. Zo krijg je niet alleen die meeste vitaminen binnen, je hebt ook minder energie nodig om het maken. Ik gebruikte een handmatige hakmolen en had dus geen elektriciteit nodig, wel mijn eigen spierkracht.


En nu ik toch bezig was om sushi te maken ging ik ineens een variant op mijn wasabisaus maken. Die had ik bedacht toen ik veganistische tonijnsushi maakte maar ondertussen heb ik er iets beter over nagedacht en deze wasabi is nog lekkerder.  

Voor 2 porties sushi
  • 3 norivellen
  • ongeveer 1/4de bloemkool (ik had 160gram)
  • 2 kleine pastinaken (ik had 180gr)
  • 1 lepel citroensap
  • 2 lepels (zelfgemaakte) appelazijn (of witte azijn rijstazijn,...)
  • theelepeltje agavesiroop
  • snufje zout en peper
  • Vulling naar keuze (reepjes komkommer, paprika, paksoi, wortel, tofu, mango, avocado,...)
  • Eventueel sojasaus en sesamzaadjes voor erbij
  1. Snij de bloemkool en pastinaak in blokjes (komt niet zo nauw) 
  2. Doe de groenten samen met het citroensap, de azijn, agavesiroop, peper en zout in een hakmolen en hak tot je korrels krijgt die een beetje aan rijst doen denken.
  3. Leg een norivel op een bamboematje. Verdeel er 1/3de van de "groentenrijst" over. Vul met groenten, fruit, tofu,... naar keuze en rol dicht. Plak vast met een beetje water.
  4. Herhaal met het volgende norivel

Voor 4 porties wasabisaus
  •  25gr gedroogde groene linzen
  • 50gr erwten (diepvries of vers)
  • 1 eetlepel mierikswortelpoeder
  • 1 koffielepel sesamolie
  • een halve koffielepel misopasta
  • een klein stukje verse gember, geschild (of gemberpoeder)
  • 1 schijfje Madam Jeanettepeper (of een groene Spaanse peper naar smaak)
  • Snufje zout en peper
  1. Doe de linzen in een pannetje met water en breng aan de kook. Laat 5 minuutjes koken en voeg dan de erwtjes toe.Laat koken tot alles gaar is
  2. Doe alle ingredienten in een hakmolen en hak tot een fijne saus


 OPMERKINGEN
  • de wasabisaus is niet rauw, maar dat had je zelf al door gok ik
  • Als je in een winkel wasabi koopt bevat die meestal veel kleurstof en mierikswortel (en vaak allerlei smaakstoffen). Vaak zit er zelfs geen wasabi in. Aangezien ik nog nooit verse wasabiwortel gevonden heb maak ik voorlopig ook nepwasabi. Alleen is deze helemaal zonder kleurstoffen en andere e-nummers.
  • Wij hebben Madam Jeanettepeper ingevroren. Maar als je dat niet hebt zou ik gele of groene Spaanse peper gebruiken. Rode kan ook maar dat beïnvloedt de kleur misschien. Voegpeperbeetje bij beetje tot tot je de juiste smaak hebt
  • Als je eerst de rijst maakt hoef je de hakmolen niet af te wassen om de saus te maken
  • In plaats van pastinaak kan je ook gewoon meer bloemkool nemen gok ik.Ik had iets te weinig bloemkool en pastinaak had ik ook liggen.
  • Ik gebruikte hier ook een heel deel van de stam van bloemkool. Als je die niet graag in een gewoon bloemkoolgerecht hebt kan je die zo opgebruiken.
  • Wat meer of wat minder bloemkool/pastinaak maakt niet uit. 
  • Ik nam de sushi met de fiets mee naar mijn werk en aangezien ik dan ook een heel stuk over zandweggetjes hobbel leek het mij verstandiger om de sushirollen pas op mijn werk te snijden. Daarom geen foto van de gesneden rolletjes



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...