dinsdag 14 februari 2017

"Ik houd van je"maar dan afvalvrij

Ik ben nooit zo'n fan geweest van Valentijn, zelfs als tiener niet echt. Een dag waarop je ineens verplicht je liefde moet tonen? Iets kopen op een moment dat je bedolven wordt onder reclame is vrij gemakkelijk. Een dag vieren die je deelt met het land ook. Mijn verjaardag vond ik bijvoorbeeld veel belangrijker omdat men dan tenminste zelf moeite moest doen om die te onthouden (tegenwoordig stelt dat via Facebook ook al niet veel meer voor).  

De winkels liggen nu vol bloemen, die alles behalve ecologisch zijn. Daarnaast zie je overal reclame voor juwelen, parfum, smartphones,... als cadeau voor valentijn en zelfs Me-to-you-beertjes worden blijkbaar nog verkocht.
Ten eerste vind ik het erg dat je geld zou moeten uitgeven om te laten zien dat je van iemand houd.Ten tweede zorgen al die cadeaus voor een enorme ecologische voetafdruk. En dan heb ik het niet enkel over inpakpapier en de verpakking. Hoeveel van die cadeaus worden echt gebruikt en verdwijnen niet zomaar in een kast? De productie van dat alles vraagt grondstoffen, energie, transport,...

Tijd voor ecologische alternatieven dus, die je het hele jaar door kan doen

  • Kook haar of zijn lievelingskostje en geniet er samen van (eventueel met een fles biologische wijn).
  • Zeg gewoon regelmatig hoe blij je met met hem/haar.
  • Knutsel een kaartje (van oud-papier) en schrijf er een mooi tekstje op
  • Als je geluk hebt dat het sneeuwt: teken een hartje of schrijf een lieve boodschap in de sneeuw
  • Geen sneeuw? Doe hetzelfde in het zand (op het strand, in een zandbank)
  • Steek lieve briefjes bij zijn of haar lunch (kan op kladpapier)
  • Zing (of playback) een romantisch liedje 
  • Maak hartvormige koekjes
  • Doe een klusje dat eigenlijk dringend moet gebeuren maar jullie allebei geen zin voor hebben
  • Plooi een hartje van een stuk aluminiumfolie (al gebruik je beter helemaal geen aluminiumfolie maar als je het toch hebt, doe er dan iets lief mee)
  • Serveer puree eens in een hartvorm 
  • Schrijf een heleboel redenen op waarom je van hem/haar houdt (van serieuze tot grappige)
  • Neem een strook onbedrukt oud papier (de onderkant van een brief bijvoorbeeld). Vouw dit in harmonicavorm. Zorg dat je 10 strookjes hebt. Teken een hartje op het eerste strookje waarbij de rand aan de vouw zit. Knip het hartje uit (je hebt nu een hartjes slinger met 10 hartjes). Schrijf I - LOVE - YOU en teken er eventueel nog iets bij. Zet bijvoorbeeld op zijn/haar toetsenbord. (als je mijn beschrijving niet goed snapt, ik bedoel zoals deze slinger maar dan met hartjes)
  • Doe samen iets wat je partner leuk vind, ook al interesseert het jouw minder (een film kijken, een museum bezoeken, samen sporten,..)
  • Maak hartvormige burgertjes
  • Schrijf een boodschap op fruit dat je schilt (banaan, sinaasappel, pompelmoes,...)
  • Breng ontbijt op bed
  • Schrijf een gedichtje
  • Was zijn/haar auto eens heel grondig (niet in een spuithok maar met de hand zodat je minder water gebruikt.). of zijn/haar fiets
  • Zoek een mooie foto van jullie samen en stel hem bij allebei in als bureaubladachtergrond (of op smartphone, tablet,...)
  • Heb je een krijtbord / krijtmuur in hui? schrijf er regelmatig iets liefs op. 
  • Knip een hartje uit oud-papier en plak dat op iets wat alleen je partner eet of drinkt. Je hoeft er zelfs geen boodschap op te schrijven.
  • Neem meer elkaars hand vast als je ergens naartoe aan het wandelen ben.
  • Wil je toch iets kopen? Koop dan iets wat je partner echt kan gebruiken maar zelf niet zou kopen. (mijn vriend haat winkelen bijvoorbeeld. Hij had een broek die goed zat maar die was kapot. Ik heb gekeken naar het merk en de maat en ben die opnieuw gaan kopen. En ook die heeft hij gedragen tot ze uiteen hing. Zelf heb ik voor mijn verjaardag een keramisch pan gekregen van hem. Ik wou die al langer kopen maar vond het ook zonde omdat ik nog pannen had. Maar hij heeft er dus een gekocht.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...