donderdag 19 januari 2017

Wortel-raapsalade

Rapen zitten nogal vaak in mijn groentepakket en eigenlijk heb ik de verschillende soorten nog steeds niet door. Soms zijn het witte rapen, soms gele rapen, .. is het nu knolraap? Meiraap? Boterraap? Gewoon raap? Geen idee eigenlijk. Het enige wat ik weet is dat het geen koolraap is want die zou rond een kilo wegen terwijl deze meestal nog geen 100gr zijn. Lekker zijn ze in ieder geval wel en dat is toch het belangrijkste?

Rapen kan je ook rauw eten en dat is wat ik hier in deze salade gedaan hebt. Als je volledig voor raw food wil gaan kan je ook gekiemde boekweit gebruiken. Lekker is het in ieder geval wel.


Voor 2 portie
  • 60gr boekweit
  • 2 normale wortels
  • 2 normale raapjes
  • 1 lepel kappertjes
  • 1 lepel appelazijn
  • 1 lepel olie (olijf of lijnzaad)
  • 1 vol koffielepeltje mosterd
  • 1/2 koffielepeltje gedroogde dille
  • 1/2 koffielepeltje gedroogde peterselie (of verse en dan meer)
  • Zout en peper
  1. Kook de boekweit gaar zoals aangegeven op de verpakking.Lat afkoelen
  2. Snij de wortels en en rapen in dunne staafjes (of blokjes, schijfjes,...) 
  3. Meng de olie met de azijn en de mosterd. Meng er ook de kruiden door
  4. Hussel de groenten door elkaar, roer er de boekweit en de vinaigrette door.
  5. Serveer meteen of bewaar in de koelkast
  6. Om het helemaal af te maken strooi je er vlak voor het serveren nog zonnebloempitjes en/of sesamzaad door.
 OPMERKINGEN
  • Ik maak deze salade 's avond als lunch voor de volgende 2dagen, lukt perfect. 
  • Rapen en wortelen hoef je niet te schillen, zeker niet als ze biologisch zijn. Wel goed wassen natuurlijk
  • Ik had nog een restje judasoor (paddenstoel) en heb dat er ook door geroerd. Was ook lekker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...