dinsdag 24 januari 2017

Tonijnvriendelijk Maguro sushi en rotzooivrije wasabi""


In mijn nieuwe grote keuken is koken nog leuker. Voldoende werkblad om allerlei potjes, snijplanken, ingrediënten,... te leggen en handig ingerichte kasten, heerlijk! Zo vind ik het leuk om een hele zondagmiddag door te brengen in de keuken (Eerlijk is eerlijk: tijdens die hele middag heb ik ook wel avondeten gemaakt, een heerlijke snack gemaakt en de keuken opgeruimd) met een heerlijk resultaat: een lunch waar collega's op maandag en dinsdag jaloers op zijn:

Op zich is rotzooievrije sushi maken niet zo'n probleem, Dat heb ik al een aantal keren gedaan. Maar deze keer wou ik zelf wasabi maken en dat was een grotere uitdaging. echte wasabi heb ik nog nooit gevonden dus gebruik ik de truc die fabrikanten van wasabitubes ook gebruiken: mierikswortel en kleurstof, alleen rotzooivrij bij mij.
Eerst dacht ik gewone sushi maki te maken maar zoekend naar inspiratie vond ik ergens tomato sushi, waar men tomaten gebruikt als visvervanger voor maguro sushi. Enige nadeel: er stond geen recept bij, enkel een link naar een marinade die je kon kopen. Daar houd ik niet van maar ik bedacht met succes gewoon zelf een marinade.

De maki sushi is gevuld met paprika, wortel, komkommer en palmharten. Hoe je sushirijst kan maken van gewone bruine rijst lees je hier.




Voor 8 Veganistisch maguro (tomaat verkleed als tonijn)

  • 2 tomaten
  • 5 lepel sojasaus
  • 1 lepel  azijn
  • 2 lepels salade de pecheur of ander gedroogd zeewier in kleine stukjes (vb nori)
  • Goede snuif zeezout
  • Gereedgemaakte Sushirijst
  • een norivel 
  1. Meng de sojasaus met de azijn, het zeewier en het zeezout 
  2. Was de tomaat en snijd ze onderaan kruislings in
  3. Zet een pot met water op en breng aan de kook. Als het kookt leg je met een lepel de tomaten erin en laat ze 30 seconden liggen. Vis ze eruit met een lepel.
  4. Pel de tomaten, dat zou nu gemakkelijk moeten gaan  
  5. Snij de tomaten in 4 en verwijder de zaadjes Leg de tomaten in de marinade voor een uurtje, Roer regelmatig
  6. knip dunne repen van het norivel
  7. Neem een hoopje gereedgemaakte sushirijst in je handen en vorm er een balletje van. Leg er een stukje tonijntomaat op.
  8. Wikkel een reep norivel rond de sushi. "Plak vast" door wat van de tomaat marinade op de overlappende delen te smeren. Knip het overtollige norilint af.
de marinade voor de veganistische tonijn

Wasabisaus
  • 25gr gedroogde groene linzen
  • 30gr broccoli
  • 3 koffielepeltjes gemalen mierikswortel
  • 1 lepeltje sesamolie
  • 1/2 koffielepeltje misopasta
  • Snufje gemberpoeder
  • 2 lepels van de tomatenmarinade (zie hierboven) of sojasaus
  • Schijfje madam jeanettepeper (of andere groene of gele peper)
  1. Doe de linzen in een steelpannetje met water en breng aan de kook. Voeg de broccoli toe als de linzen al ongeveer 5 minuten koken. Laat koken tot de linzen gaar zijn. Giet af.
  2. Doe alle ingrediënten in een hakmolen en hak fijn. 
  3. Proef en kruid eventueel bij

Een niet zo goed belichte foto van de wasabisaus
OPMERKINGEN
  • Om het ontvellen van de tomaten zo energiezuinig te doen kan je rekening houden met het volgende: Zet een deksel op de pan en hergebruik het koken water direct. Bijvoorbeeld om de linzen voor de wasabisaus in te koken.
  • De pitjes van de tomaten en eigenlijk ook de velletjes kan je gebruiken voor in een tomatensaus of een soep. Niet weggooien dus.
  • De overschot van de marinade gebruikte ik in plaats van gewone sojasaus bij de sushi. 
  • Met de overschot van de norilinten bond ik restjes groenten samen. Ziet er leuk uit en je hebt ineens eer groenten binnen (en je moet niets weggooien)
  • Voor een mooiere groene kleur van de wasabi kan je misschien erwtjes gebruiken i.p.v. broccoli, maar die had ik niet in huis, er lag wel een halve broccoli in de vriezer die ik dan maar gebruikt heb.
  • Indien je weet waar je echte wasabi of 100% wasabipoeder kan vinden mag je het mij altijd laten weten
  • Pas op met madame jeanette peper. Wij hebben er een paar gekregen maar die zijn belachelijk scherp. Neem echt maar een stukje ervan. En was nadien je handen zeer grondig en kom niet aan je neus of je ogen. 
  • Suikervrije sojasaus is gemakkelijk te vinden. Bijvoorbeeld die uit de wereldwinkel.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...