zaterdag 28 januari 2017

Granenkoffie

Over koffie wordt veel geschreven, positief en negatief. Koffie blijft, in mijn omgeving toch, veruit de populairste warme drank. Ook ik neem al eens graag één kopje koffie maar soms liever toch niet.
Zo is er de cafeïne in koffie waardoor ik 's avonds liever pas voor een bakje troost. Maar er zijn ook andere reden om koffie regelmatig links te laten liggen:
  • de meeste koffie is niet Fair trade. Miljoenen kleine producenten krijgen hierdoor te weinig geld voor hun geleverde werk
  • Koffie ondergaat een heel verwerkingsproces waarbij veel water verbruikt wordt
  • Koffie is geen lokaal product en levert zo heel wat voedselkilometers op
  • De meeste koffie is niet-biologisch waardoor er heel wat pesticiden gebruikt worden
  • Door een grote vraag naar koffie worden ook koffieplantages aangelegd (monocultuur) en wordt daar al eens regenwoud voor gekapt.
  • ...
Maar niet getreurd. Tegenwoordig zijn er allerhande alternatieven voor koffie, geen cichorei of eikelkoffie die je zelf moet maken (hoewel dat laatste nog op mijn ooit-to-do-lijstje staat) maar allerlei keuze in de natuurwinkel.
Eerlijk is eerlijk, ik heb ze zeker nog niet allemaal geproefd maar ben wel van "Yorzo instant" van Lima.
Deze granenkoffie is gemaakt van biologische gerst uit de Europese unie. Daardoor heeft hij minder voedselkilometers, zijn er geen pesticiden gebruikt, is er zeker geen tropisch regenwoud voor gekapt,... en ook niet onbelangrijk: zit er geen cafeïne in.

Je doet gewoon een vol koffielepeltje (hihi) in een grote tas, kokend water erbij, even roeren en klaar. Het smaakt redelijk als koffie (je kan het in ieder geval die-hard decafkoffiedrinkers voorzetten).
's Morgens heb ik wel zin in één verwarmend kopje koffie maar voor zo'n kleine hoeveelheid vind ik granenkoffie makkelijker dan verse koffie zetten.

Zelf drink ik nog regelmatig echte koffie maar ik probeer deze zo vaak mogelijk te vervangen door granenkoffie om zo toch weer een klein beetje bij te dragen aan een betere wereld.

En van al dit typen over koffie komt er natuurlijk een liedje in mijn hoofd:

Iemand anders die graag granenkoffie drinkt? Welke is jouw favoriet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...