zaterdag 12 november 2016

Kastanjepuree olé olé

Van een kennis had ik een grote zak kastanjes gekregen. Op mijn lagere school stonden een paar kastanjebomen maar het verzamelen was eigenlijk altijd leuker dan het eten. Dus wat ging ik nu met een kilo kastanjes doen? Experimenteren natuurlijk.

Het eerste experiment was kastanjepuree. Dit zou dan de basis worden van ander lekkers. Dit recept is een mengeling van allerlei andere recepten die meestal melk en room gebruikten, dingen die ik niet eet.
Een belangrijke opmerking: zorg dat de kastanjes voldoende gepoft zijn, anders ben je wel hel lang aan het pellen.

Wat doe je met kastanjepuree? Je kan het eigenlijk zo opeten, op de boterham smeren of er lekkere desserts mee proberen te maken.


Voor een grote pot
  • 500gr kastanjes
  • 300ml sojamelk
  • 1 lepel vanille-extract
  • eventueel ahornsiroop
  1. Snij onderaan in de kastanjes een groot kruis. Leg ze op een bakplaat
  2. Zet de oven op 200C en zet de kastanjes er ongeveer 20 minuten in om te poffen
  3. Laat afkoelen.
  4. Pel de kastanjes (de schil deed ik eraf, het bruine velletje bleef er bij mij aan)
  5. Doe samen met de plantaardige melk en vanille-extract in een pot.
  6. Zet op een zacht vuurtje en breng aan de kook (roer af en toe).
  7. Laat een 5 minuten koken. 
  8. Haal van het vuur en mix tot een gladde massa met de staafmixer.proef en zoet bij naar smaak.
OPMERKINGEN
  • Ik koop sojamelk in Duitsland (bij Edeka of DM), biologisch en met enkel sojabonen en water als ingrediënten. Alpro sojamelk koop ik nooit omdat er iets teveel rotzooi inzit (en ze ook nog eens duurder is dan de Duitse). 
  • Zelf gebruik ik zoveel mogelijk zelfgemaakte plantaardige melk maar ik heb wel altijd een paar pakken sojamelk in voorraad. Bij zelfgemaakte melk heb je veel minder afval maar moet de planning strakker zijn. Ik gok dat je deze puree oo met zelfgemaakte melk kan maken maar er stond nu sojamelk open.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...