dinsdag 4 oktober 2016

Bietengazpacho

Als kind heb ik eigenlijk nooit rode biet gegeten. Toen ik voor mezelf begon te koken probeerde ik af en toe wel een receptje met voorgekookte rode biet. Maar sind sik de smaak van verse rode biet ontdekt heb ben ik de groente pas echt gaan waarderen. Spijtig dat niet iedereen in huis er zo over denkt. Al was zelfs meneer-ik-eet-geen-rode-biet gematigd positief over deze soep. Ik was wel enthousiaster.

Deze soep is helemaal rauw. Daardoor zitten er meer voedingsstoffen in en heb je ook geen gas of elektriciteit nodig voor het koken en terug op te warmen.


Voor 4 porties
Voor de "room"
  • 50gr hazelnoten
  • 50gr boekweit
  • 1 lepel citroensap
  • 5 lepels water 
  1. Week de hazelnoten en de boekweit minstens 2 uur
  2. Giet af. Doe met het wateren citroensap in de hakmolen of blender en mix tot een gladde massa

Voor de gazpacho


  • 10 gr gember, ongeveer 2 stukjes
  • 1 rood pepertje
  • 1 teentje knoflook
  • 1 kleine ui
  • 500gr rauwe rode biet
  • Halve komkommer
  • 300ml water
  • 1 lepel citroensap 
  1. Schil de ui, knoflook, gember en rode biet.
  2. Snij alles in grote blokjes
  3. Doe in de blender en mix tot een gladde massa
  4. Kruid eventueel af met peper en zout.
  5. Bewaar de gazpacho en de room apart, meng pas bij het serveren
  6. Bestrooi met peper en zout
OPMERKINGEN
  • Door het "roomlaagje" krijg je niet alleen een mooie presentatie, het vult ook zodat je deze soep gewoon zo als lunch kan eten. Laat je het roomlaagje weg, heb je nog steeds een lekkere gazpacho maar dan zou ik er brood of crackers bij eten. 
  • Tussen mijn rode bietjes zat een mooie chioggia biet. Daar heb ik een paar schijfjes af gesneden om de soep te garneren
  • Als je pittige pepertjes hebt maar niet van pittig houdt kan je dit ook weglaten of de pitjes verwijderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...