dinsdag 19 juli 2016

Basisdeeg zoete taarten

Twee weken geleden poste ik hier al een basisrecept van deeg voor hartige taarten, dit deeg voor zoete taarten is daar een variatie op. Ook dit deeg is rotzooivrij en gemakkelijk te maken.


van het deeg zelf heb ik geen foto getrokken. Deeg is tenslotte deeg, niet?

Voor een taart van  24cm x 24cm


  • 200gr speltmeel + extra
  • 50gr havermout 
  • 1 lepeltje bakpoeder 
  • Snuf zout 
  • 180ml water 
  • 2 lepels olie + extra
  • eventueel kruiden naar smaak (zie opmerkingen)
  1. Zeef het meel en meng met de havermout, het bakpoeder en het zout. Meng er kruiden naar smaak door.
  2. Voeg de olie en 150ml water toe. Roer dit met een lepel tot een mooi deeg. (als het te droog is moet je water toevoegen, is het te nat wat extra meel). Het moet elastisch zijn en niet blijven kleven.
  3. Besmeer een bakvorm met olie en zet opzij
  4. Bestrooi een proper werkblad met wat meel. Kneed het deeg een minuutje door.
  5. Bestrooi eventueel nog wat bloem op het werkblad en rol het deeg uit met een deegrol. Draai af en toe om. Probeer de vorm zo te krijgen dat het in de bakvorm past.
  6. Leg het deeg in de bakvorm. Snij het deeg dat over de rand hangt af. 
  7. Vul de taart naar wens en bak zo in de oven

OPMERKINGEN

  • je kan kruiden naar smaak toevoegen: bijvoorbeeld kaneel of koekruiden.
  • Voor zoet gebak gebruik ik rijstolie of kokosolie, die laatste moet je dan wel eerst smelten
  • het deeg moet niet blind gebakken worden, het moet ook niet rijzen. 
  • Je kan het deeg dat over de rand van de bakvorm hangt afsnijden. Gebruik dit om dunne plekken in de vorm wat te bedekken of snij er reepjes van om latten over de gevulde taart te maken.
  • Overmorgen post ik het recept voor een lekkere rabarbertaart met deze bodem
  • Speltmeel is volkoren, speltbloem is wit (dit geldt voor alle granen). Als ik voor andere mensen bak (bezoek, traktatie,...) gebruik ik vaak speltbloem.

1 opmerking:

  1. Dat is zo slim! Ik ben er ook een beetje mee aan het experimenteren, de laatste was een beetje te droog. Ik zal deze ook een uittesten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...