zaterdag 2 juli 2016

Appel en veenbesblondie

In een optimistische bui had ik mijn ouders uitgenodigd om te komen eten (toen ze toevallig zeiden dat ze in de buurt gingen zijn). Pas nadien dacht ik aan de praktische kant: een vuil huis dat proper moest worden en iets te eten dat hun zou aanstaan. Het hoofdgerecht was snel bedacht: Zalm met venkel en tomaat (lang leven de groentepakket die het nemen van beslissingen makkelijker maakt). Maar het dessert? Het moest iets zijn dat niet te veganistisch leek. En mijn vader is een moeilijke eter: hij lust geen noten, geen kokos, geen chocolade,... uitdaging hoor. Gelukkig was ik in een creatieve bui.


De inspiratie voor dit gerecht kwam van de zwarte bonen brownie. Maar zonder chocolade wordt het een blondie en dan leken witte bonen mij gepaster. En man, het was lekker. Zelfs nadat ze wisten wat erin zat (en mijn moeder vlak daarvoor nog haar neus ophaalde voor bonen).


Voor een bakvorm van 24x10cm en 5 muffinvormpjes
  • 300gr zelfgekookte witte bonen (of ongeveer 150gr gedroogde)
  • 40gr kokosolie of rijstolie
  • 1 appel
  • 50gr gedroogde veenbessen
  • 60gr havermout 
  • Snufje zout 
  • 4 lepels agave 
  • 1 koffielepel speculaaskruiden 
  • 1 lepel lijnzaad en 3 lepels water
  • 1 lepel vanille-extract
  • 1 koffielepeltje bakpoeder
  1.  Meng het lijnzaad met het water en zet opzij
  2. Was de appel, verwijder het klokhuis en snij in stukjes.
  3. Meng de bonen met de havermout en het bakpoeder. Doe er de olie,snufje zout, agave, speculaaskruiden, vanille-extract en het lijnzaad-ei bij. Voeg de helft van de appelstukjes toe.
  4. Mix tot een glad deeg (ik deed dit met de soepmixer).
  5. Roer er de resterende appelstukjes en de veenbessen door. Niet meer mixen!
  6. Doe het deeg in een ingevette vorm en bak 30 minuten in een oven op 180C
  7. Haal uit de vorm en laat afkoelen.
 OPMERKINGEN
  • Vertel mensen pas achteraf dat het hoofdingrediënt bonen zijn.
  • Baktijd kan variëren per oven. Als je wil weten of het gaar is kan je er net als bj een cake met een breinaald (of een metalen satestok) in prikken
  • De muffins moeten iets korter bakken dan de grote vorm. 
  • In plaats van koekkruiden kan je ook kaneel gebruiken
  • De veenbessen kan je makkelijk vervangen door rozijnen.
  • Ik gebruik altijd veenbessen zonder suiker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...