donderdag 23 juni 2016

Snelle appelchutney

Chutney wordt meestal gemaakt om groenten of fruit te bewaren en bij veel recepten moet je het een tijdje laten staan voor het klaar is. Ik wil soms gewoon direct appelchutney hebben en dan maak ik het gewoon snel klaar. 
Deze chutney is niet bedoeld om maanden te bewaren. Ik heb het nog nooit geprobeerd dus ik weet niet of dat kan, al lijkt het mij van wel in gesteriliseerde bokalen. In de koelkast blijft hij een week goed (misschien ook langer, ik heb het nog niet uitgetest).

Voor een redelijk potje
  • 3 appels
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • (rijst)olie
  • handje rozijnen
  • kaneelstok
  • half theelepeltje komijnpoeder
  • beetje korianderpoeder
  • een rood pepertje of chilivlokken
  • 1 lepel appelazijn
  • 200ml water
  1. Snipper de knoflook en de ui. Snij de appels in blokjes
  2. Verhit olie in een pot en fruit de ui en de look. Voeg ook alle kruiden toe. Voeg de appels en rozijnen toe en bak even mee
  3. Giet er de appelazijn en het water bij
  4. Breng aan de kook en laat een paar minuten indikken.
  5. Controleer of de appels goed zacht zijn. Laat anders nog even staan
  6. Serveer warm of koud en bewaar in de koelkast
OPMERKINGEN
  • Je kan zeker variëren met kruiden
  • Chutney is lekker bij rijstgerechten of bijvoorbeeld bij een zoete curry
  • Een restje kan je ook gebruiken als broodbeleg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...