donderdag 30 juni 2016

Pizza hawai

Pizza, altijd lekker. Zelfs toen ik nog vlees at snapte ik nooit waarom er hesp op een pizza hawai ging. Ik had het liever zonder. Via kebap heb ik ooit ontdekt dat ananas in combinatie met iets pikant superlekker is en daarom heb ik een lekker pittig pepertje op deze pizza gedaan.
Omdat er niet veel meer in huis was van verse groenten heb ik de voorraadkast maar wat geplunderd ;-)
Eigenlijk is zelfgemaakte pizza gewoon geweldig. het deeg maken is even wat werk maar dat kan je invriezen. Dan gewoon wat toppings snijden en bakken maar. Ideaal als je als veganist samenwoont met een alleseter. Alleen heb je wat weinig groenten binnen maar dat kan je aanpassen door er salade bij te eten, soep als voorgerecht of fruit als dessert.




Voor 2 porties, 1 grote pizza (half vegetarisch, half veganistisch)
  • 1 portie pizzadeeg (helft van dit recept)
  • klein blikje tomatenpuree
  • een paar olijfjes uit een pot
  • een paar artisjokhartjes op olie (glazen pot)
  • een halve ui
  • 2 rode pepertjes (naar smaak)
  • Een halve paprika (of een gegrilde paprika uit een pot)
  • kappertjes
  • een klein blik ananas op sap
  • Een paar zongedroogde tomaatjes
  • gistvlokken (vegan) of restjes kaas (hier gouda en brie, vegetarisch) 
  1. Snij de ui in ringen, de paprika in reepjes en de pepertjes heel fijn.
  2. Snij ook de olijfjes in ringen en de artisjokhartjes en zongedroogde tomaatjes in stukjes. Giet de ananas af en snij in stukjes
  3. Bestrooi een werkblad met bloem en rol het pizzadeeg uit. Besmeer een bakplaat me olie of bekleed ze met bakpapier. Leg het deeg erop.
  4. Smeer een dunne laag tomatenpuree over de pizzabodem. Verdeel alles naar smaak over de pizza. 
  5. Bak ongeveer 15 minuten in een oven op 180C   
OPMERKINGEN
  • ik denk dat op de foto wel duidelijk is welke kant veganistisch is en welke niet
  • ben geen voorstander van blikken maar er zijn een paar dingen die ik heel soms toch gebruik. Ananas op sap bijvoorbeeld. Een verse ananas heb ik zelden in huis maar een paar keer per jaar gebruik ik wel eens een klein blikje ananas.  

  • Als basis voor pizzasaus gebruik ik meestal tomatenpassata uit een glazen fles. De rest van de passata gebruik ik dan in een ander recept. Als ik geen plannen met de passata heb gebruik ik tomatenpuree uit blik. Maar dat gebeurt echt heel zelden. Natuurlijk kan je beide in dit recept ook vervangen door andere opties.
  • Olijven, zongedroogde tomaatjes, artisjokhartjes,... koop ik steeds in glazen potten. Die potten hergebruik ik weer. Ander voordeel van de potten is dat je ze bet een tijdje open kunt bewaren in de koelkast, zolang alles maar onder olie staat. De olie uit die potten kan je ook hergebruiken voor bijvoorbeeld saladedressings of om mee te koken (er zit soms olie in die niet geschikt is om in te bakken, controleer dit.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...