dinsdag 7 juni 2016

Pasta met witte selder en "roomsaus"

Opeens zat er witte selder (bleekselderij) in mijn groentenpakket. Wat moest ik daar nu mee? Groene selder gebruik ik al eens voor soep of vries ik in maar witte? Het enige wat in mij opkwam was selder met balletjes in tomatensaus. Buiten de tomatensaus klonk dit nu niet als iets waar ik zat op de wachten.
Maar toen dacht ik aan tagliatelle met prei in roomsaus. Prei en selder, is dat niet ongeveer hetzelfde? Niet echt maar het resultaat mocht er zijn:
De roomsaus is natuurlijk veganistisch. Toch gebruik ik ook geen sojaroom. Die bevat namelijk vaak E-nummers en/of onuitspreekbare ingrediënten. Daarnaast is het veel afval voor weinig en echt goedkoop kan je plantaardige room ook niet noemen. Gelukkig vond ik een oplossing.


Voor 3 porties
  • 200gr tagliatelle of andere pasta (liefst volkoren)
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 1 stronk (geen takje) witte selder
  • 1 rode paprika
  • 300ml sojamelk
  • 1 volle eetlepel arrowroot
  • olijfolie
  • peper en zout
  • Provençaalse kruiden 
  • 1 lepel gistvlokken (optioneel)
  1.  Snipper de ui en de knoflook. Snij de selder in boogjes en de paprika in blokje.
  2. Kook de pasta zoals aangegeven op de verpakking
  3. Verhit olijfolie in een pot en fruit de ui en de look.Voeg de selder en de paprika toe en baak een paar minuutjes mee.
  4. Voeg de sojamelk, gistvlokken en de kruiden toe. Breng zachtjes aan de kook.
  5. Meng de arrowroot met een paar lepels water. Mix tot er geen klonters meer inzitten. Voeg dit papje al roerend toe bij de saus.Roer tot er geen klonters meer inzitten.
  6. Serveer de pasta met de selder in "roomsaus" en bestrooi eventueel met gistvlokken.
OPMERKINGEN
  • Voor een vollere maaltijd kan je gekookte linzen toevoegen of er nog iets bijeten
  • Je kan dit bij het serveren ook bestrooien met gedroogd zeewier (bijvoorbeeld salade de pecheur van Lima), voor een zilte smaak.
  • Dit zal wel net zo goed met prei kunnen.
  • In plaats van arrowroot kan je ook maizena gebruiken maar dat heeft meer bewerkingen ondergaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...