zondag 24 april 2016

Welke reacties kreeg ik zoals op de veganchallenge?

Een maand veganistisch eten, met in het achterhoofd het idee om dit wel te verlengen, hoe vertel je dat aan mensen en vooral hoe reageren ze. Op mijn werk sta ik al wat bekend als groen, mijn moeder denkt bizar genoeg dat ik niet gezond eet en mijn vriend noemt me soms wat fanatiek. Toch waren alle reacties positief.

De eerste die van het idee wist was natuurlijk mijn vriend. Zijn reactie was: "Ik moet toch niet meedoen?" Dat moest natuurlijk niet. Op zijn brood eet hij wat hij wil en als hij bij de warme maaltijd dierlijke producten wil moet hij er maar zelf voor zorgen, wat hij ook af en toe doet. Als er veganistische pannenkoeken op tafel komen als ontbijt heeft hij wel commentaar maar als ik dan zeg dat hij ook brood kan eten is het rap stil ;-)


Bij mijn collega's kwam het ter sprake toen er weer allerlei zelfgebakken lekkers stond (van cursisten). Dat ik helemaal niets at viel wel op. Toen ik vertelde dat ik veganistisch aan het eten was reageerde iedereen redelijk positief. Een veel gehoorde reacties was wel: "Ik zou dat niet kunnen." Nu vragen ze af en toe of ik nog bezig ben en hoe het lukt. En als er al eens gepauzeerd wordt met gebak zit ik erbij met rijstwafels met pindakaas (wat ik gemakkelijk op school kan bewaren).
Een paar keer per jaar ga ik met enkele collega's ook ergens iets eten en ze checkten wel of het restaurant goed was (Het was een pizzeria en ik heb gewoon een veganistische pizza gekregen).

Mijn ouders waren ook verrassend positief. Oke, mijn vader vond het wat aanstellerij maar toen we daar gingen eten had mijn moeder wel moeite gedaan. Zoals groentebouillon i.p.v. vleesbouillon voor de soep. diezelfde soep zou geserveerd worden met roomkaas in maar ze hield voor mij een portie zonder kaas apart. Als dessert had ze voor mij fruit. En mijn schoonzus vond mijn bietenhummus (die ik gelukkig voor de zekerheid had meegenomen) zeer lekker broodbeleg.

Ook andere mensen waren positief. Wat mij vooral verbaasde: als ik zei dat veganistisch eten beter voor het milieu is was er niemand die dit betwiste. Dus de kennis is er echt wel. Ik kreeg soms wel vragen over tekorten maar verlegde de vraag dan naar wat ik niet at. Geen vlees, geen kaas, geen ijs, geen taart,... Kan toch alleen maar gezond zijn?

Dus laatje door je omgeving zeker niet tegenhouden om veganistisch te eten. Mensen begrijpen de redenen en hebben best wel bewondering voor je karakter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...