zondag 10 april 2016

Tofarella a.k.a zelfgemaakte veganistische mozzarella

De grootste uitdaging van veganistisch eten is voor mij toch kaas. En dan bedoel ik niet gouda maar speciale kaasjes. Of mozzarella. Voor dat laatste heb ik in ieder geval een superoplossing. Ideaal voor in een pastasalade of als (aperitief)hapje (bijvoorbeeld met kerstomaatjes, olijfjes,... Op de pizza kan eigenlijk ook maar hij smelt niet, al is hij gebakken wel lekker.

En heel belangrijk: tofoe-hatend vriendje vond het lekker (zelfs nadat hij wist waarmee het gemaakt is). Dus lekker, veganistisch,suiker en rotzooivrij. Ideaal dus. Er is maar een klein nadeeltje. De "tofarella" moet een paar uurtjes rijpen. 
Liever ricotta? Daar heb ik ook al een lekker tofu-receptje voor.

Voor een volle pot mozzarella



  • 200gr tofoe 
  • 1 teentje knoflook 
  • Halve lepel Provençaalse kruiden 
  • 2 volle koffielepels gistvlokken 
  • Snuf peper 
  • Snuf zout 
  • 1 lepel balsamico azijn 
  • Een paar zongedroogde tomaatjes 
  • 2 koffielepels kappertjes 
  • 5 zwarte olijven 
  • 3 lepels olijfolie (of olie van de tomaatjes)
  1.  Duw op de tofoe zodat het meeste nat eruit komt (het mag nog wel een beetje vochtig zijn).
  2.  Snij de tofoe in blokjes en doe in een goed afsluitbare pot
  3. Snipper de knoflook. Snij de olijven in ringen en de tomaatjes fijn. Doe ze bij de tofoe
  4. Voeg de kappertjes, gistvlokken, peper, zout en Provençaalse kruiden erbij.
  5. Giet er tenslotte de balsamico azijn en olie bij. Doe d epot toe en schud er eens goed mee tot alles verdeeld zit.
  6. Zet de pot een 8-tal uurtjes (of langer) in de koelkast. Schud (indien mogelijk nu en dan)
  7. Voila. Klaar. Bewaar in de koelkast.
Wat zou jij missen als je veganistisch zou eten?


2 opmerkingen:

  1. Mijn dochter eet ook veganistisch. Mij lijkt het erg moeilijk. Fijn dat je zo'n goed alternatief hebt gevonden voor kaas.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet er wel zin in hebben. Anders lukt veganistisch eten niet echt denk ik.

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...