dinsdag 19 april 2016

Rapenrisotto

Ik kan me niet herinneren dat mijn moeder ooit iets met rapen klaargemaakt heeft, dus zelf kocht ik ook nooit rapen.Tot ik groentepakketten begon te bestellen via de voedselteams natuurlijk. Ondertussen maak ik er heerlijke dingen mee.
Ik at dit zowel als avondeten als de volgende dag als lunch en dat beviel me zeer goed. Voor niet veganisten kan je er ook wat Parmezaanse kaas over verdelen, naar het schijnt ook heel lekker.

Voor 3 porties


  • 2 grote rapen 
  • 100gr speltkorrels 
  • 1 ui 
  • 2 teentjes look 
  • Olijfolie 
  • 1 laurierblad 
  • 2 jeneverbessen 
  • 2 takjes rozemarijn 
  • Peper en zout 
  • 2 lepels mosterd 
  • Gedroogde tijm
  • gistvlokken naar smaak
  1.  Snipper de knoflook en de ui
  2. Was de raap en snij in blokjes (schillen hoeft niet) 
  3. Doe een halve liter water in een kookpotje.Doe er alle kruiden bij. Zet op een zacht vuurtje en breng aan de kook.Laat het zachtjes koken. Dit is je bouillon
  4. Verhit olie in een pan en fruit de ui en de knoflook. Voeg de speltkorrels toe en roerbak een minuutje. Voeg de rapenblokjes toe en roerbak ook kort mee.
  5. Voeg een grote pollepel bouillon toe. Wacht tot het water is opgenomen en voeg terug een lepel toe. In 3 tot 4 keer moet al het water opgenomen zijn en de raap en de spelt gaar zijn. 
  6. Serveer de risotto met gistvlokken en een lepeltje mosterd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...