donderdag 28 april 2016

Indonesische savooikool

Ondanks het begin van de lente zat er nog een savooikool in het groentepakket. De savooikool met kokos die ik deze winter eens gemaakt had was zo lekker dat ik die combinatie nog eens wilde maken. Maar toen kwam ik toevallig een leuk recept tegen dat ik zeker wil onthouden voor het volgende kolenseizoen.
In deze versie is het recept wel e-nummervrij en veganistisch maar niet suikervrij. Ik gebruikte seroendeng
(eigenlijk gebakken kokos met pinda's en kruiden) uit een potje, van het merk Inproba,te koop bij o.a. AH. Daar zat wel suiker in maar geen andere rotzooi. Ik kende het niet en wist niet goed wat ik er van moest verwachten. Het is superlekker maar volgende keer maak ik het gewoon zelf. De cassave is ook niet suikervrij maar vriendje wou dit er graag en af en toe mag dat eens.



Voor 4 porties
  • 100gr groene linzen
  • 150gr bruine rijst (+ eventueel kurkuma)
  • 1 savooikool
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 50gr santen
  • 4 lepels pindakaas
  • peper en zout
  • rijstolie
  • Een potje seroendeng, cassave, sambal oelek,.. voor de afwerking*
  1. Was de kool en snij in reepjes. 
  2. Breng water met een beetje zout in een grote pot aan de kook. Leg de savooikool erin en laat ongeveer 2 minuutjes koken. Giet af maar vang het kookvocht op, dit kan je gebruiken om de rijst of de linzen in gaar te koken.
  3. Kook de rijst gaar. Kook de linzen gaar
  4. Snipper de ui en de knoflook
  5. Verhit rijstolie in een pot en fruit de ui en de knoflook. Voeg de savooikool en 400ml water toe. Roer er ook de pindakaas en de santen door. Kruid met wat peper en zout. Laat onder een deksel ongeveer 10 minuutjes pruttelen. 
  6. Serveer de kool met de rijst, linzen, seroendeng, sambal,...

OPMERKINGEN
  • Zoals hierboven vermeld is dit recept niet helemaal suikervrij
  • In plaats van 400ml water en 50gr santen kan je ook een blik kokosmelk gebruiken. Dan krijg je waarschijnlijk wel en dikkere saus.
  • sambal oelek van fair trade original (Wereldwinkel België en Nederland) is suiker- en e-nummervrij
  • Wij aten hier 2 dagen van. Deze foto is op dag 2 getrokken. De rijst en de linzen had ik dan gemengd en gebakken in wat rijstolie en er een beetje suikervrije sojasaus door geroerd.
  • Het is eigenlijk makkelijk te bereiden maar echt wel speciaal. Voor 1x zie ik de suiker eens door de vingers.
  • Vriendje at er dag 1 ook nog een kipfilet bij. 

Normaal post ik hier niet echt recepten uit kookboeken maar anders vind ik het binnen een half jaar niet meer terug. En ik wil jullie zeker inspireren. Dit recept komt, iets aangepast, uit "Eerlijk eten. 80 makkelijke recepten met fairtrade ingrediënten."
Eerlijk eten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...