donderdag 24 maart 2016

Boerenkoolstamppot

Elke keer als we het groentepakket zijn gaan halen vraag ik aan mijn vriend of hij ideeën heeft om met de groenten te maken. Elke keer als er boerenkool inzit wil hij boerenkoolstampot,kan het Hollandser? Deze keer heb ik geprobeerd een klassieke versie te maken. Alleen wou hij vlees en ik niet. De oplossing? Hij eet er een "tartaartje" (een pure rundsburger) bij, ik dan maar seitan. in het recept tel ik wel seitan voor 2 personen.
Eerlijk gezegd lijkt het mij lekker om de seitan in blokjes te snijden en samen met de ajuin te bakken maar vriendje staat nog niet open voor seitan. Hij zeurt al lang niet meer dat we vaak veganistisch eten dus voorlopig laat ik hem nog af en toe vlees bakken ;-)
Je kan natuurlijk ook een andere vleesvervanger gebruiken.

Voor 2 porties boerenkoolstampot


  • 1 boerenkool 
  • 300gr aardappels 
  • 1 ui 
  • 2 teentjes knoflook 
  • Olijfolie 
  • Peper zout, nootmuskaat
  • 300gr seitan
  1.  Schil de aardappels en snij in kleine blokjes (hoe kleiner, hoe sneller ze gaar zijn en dus minder energieverbruik)
  2. Was de boerenkool en scheur de bladen van de stelen. Snij de stelen heel fijn.
  3. Snipper de ui en de knoflook 
  4. Kook de aardappels samen met de boerenkoolstelen en een snufje zout 10 minuten. Voeg dan de rest van de boerenkool toe en laat nog 5 minuten koken. Giet af en vang wat kookvocht op.
  5. Verhit ondertussen wat olie in een pan en fruit de ui en de knoflook. Haal uit de pan en bak in dezelfde pan de seitan.Kruid naar smaak.
  6. Kruid de aardappelen met wat nootmuskaat en peper. Stamp fijn. Als het wat droog is kan je gewoon een klein beetje kookvocht toevoegen.
  7. meng de gebakken ui en look onder de stamppot. Dien op met de gebakken seitan
Wat is jou ultieme boerenkoolgerecht?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...