zondag 7 februari 2016

Voor en na: de voorraadkast

Hoewel ik ondertussen bijna 4 jaar in mijn appartement woon zijn er toch nog dingen die nog niet ideaal zijn. Onze voorraadkast was eigenlijk al lang een rommeltje. Deels omdat ik gewoon geen zin had om op te ruimen en deels omdat het gewoon te donker in de kast was. In de kast staat een houten rekje dat ooit gemaakt is van 2 dezelfde kleine rekjes en dat compleet toevallig net in de ingebouwde kast paste.  Samen met Mr. Rotzooivrij heb ik de kast eens onder handen genomen. Het leek me ook wel leuk om een Voor / Na te maken, dus bij deze.
Kast voor metamorfose
 Bekentenis 1: wij zijn beide niet echt ordelijk, om het met een understatement te zeggen.  Meneer rotzooivrij is wel technisch aangelegd en heeft tijd genoeg voor allerlei nuttig (maar vooral in mijn ogen onnuttige) projectjes.

Bekentenis 2: ik woon in een a-klassiek duplex appartement, bizar of speciaal zijn ook omschrijvingen die ik wel eens hoor. Door de kleine keuken staat de afwasmachine (bekentenis 3: we zijn lui) in de badkamer en de voorraadkast in de slaapkamer (alle kamers zijn wel verbonden met de keuken/gang dus het valt reuze mee). We zouden ook een verdieping hoger kunnen slapen maar we hebben gekozen voor de donkerste kamer van het appartement. En in die donkere kamer staat dus de voorraadkast.

Bekentenis 4: Als ik ergens geen plaats voor heb zet ik het gewoon neer waar wel plaats is. Dus staan er al maanden allerlei voeding verspreid over de voorraadkast, een keukenkastje, de boekenkast in de woonkamer, een klein tafeltje en een oud cd-rek (zie foto)

Bekentenis 5: Af en toe zijn wij gewoon een superteam en komen we tot een ordelijke kast me zuinige verlichting in.

Zoals je kan zien op de foto lag voeding, drank, gezelschapsspelletjes en een deel werkgerief samen in de kast. Allereerst werd het voor het werkgerief een betere plaats gevonden (in de gereedschapskoffer bijvoorbeeld). Alle voeding werd gecontroleerd, gesorteerd en waar nodig in een andere verpakking gestoken. Een paar voorraadpotten zijn voor de kringwinkel, een paar voor de vuilbak. Producten die over datum waren of toch bijna heb ik uit de kast gehaald en inde eetkamer gezet zodat ik ze zeker opmaak. Alle dingen die in de voorraadkast moeten werden verzameld.

Dan kwam er verlichting met LED-strips. De lichtjes werden bevestig en door mijn persoonlijke technieker aangesloten op een USB-poort van de de modem (die naast de kast staat en tot mijn ergernis non-stop aan, dat krijg je met een ICT'er in huis). Door een magneet-systeem branden de lichtjes enkel als je de kast opendoet en zijn dus zeer zuinig. Voorheen deed ik gewoon de grote lamp van de kamer aan.


Volgende stap was een logische indeling bedenken en uitvoeren, van boven naar beneden.

  1.  voorraad zoals pasta, rijst, crackers, havermout, muesli,… Zaken die ik vaak koop als ik ze ergens goedkoop vind maar die ik niet dagelijks nodig heb (van alles staat er wel een open verpakking in de keuken) want ik kan er amper bij.
  2. Rechts: niet-verse groenten en fruit zoals zelfgemaakte appelmoes, passata, mais in potten, ... Links: allerlei (sauzen, choco, ansjovis in blik, meel,...) 
  3. Peulvruchten, noten, zaden, bakproducten, gedroogd fruit,... 
  4. Drank, andere flessen (azijn, olie,...) en snacks
  5. Gezelschapsspelletjes.
Voorraadkast na (met de rol plakband nog in de kast)

Het is toch een hele verbetering, benieuwd hoelang het zo netjes blijft.  

Hoe houd jij je voorraad een beetje ordelijk? 
 

1 opmerking:

  1. Deze heb ik met een glimlach gelezen.
    Mijn kruidenla is vreselijk. Daar hoop ik op termijn iets beters voor te vinden.
    Ook hier zet ik voorraad die ik niet meteen kwijt kan op een andere plek. Oh, en dan maar zoeken hĆØ!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...