donderdag 11 februari 2016

Seitanpita met veganistische knoflooksaus + restjeslunch

Eigenlijk ben ik nooit zo superdol op pita's geweest. Vriendje wel en dus aten we al eens witte pitabroodjes met pitavlees uit de supermarkt en knoflooksaus. Alles behalve rotzooivrij dus. Tijd om er eens een rotzooivrije variant van te maken.
Mijn excuses voor de slechte foto. Mijn fototoestel deed het even niet en dit is genomen met de smartphone van vriendje.
Pitabroodjes maken lijkt me niet zo moeilijk maar het is er nog niet van gekomen. Voornamelijk omdat ik pita iets vind voor op een dag dat ik weinig tijd heb om te koken. Ik gebruik hier volkoren pitabroodjes van Florentin. Ik had ze gevonden in de natuurwinkel en vond ze super omdat ze uit maar 4 ingrediƫnten bestaan: volkorentarwemeel, water, gist en zout. Daarnaast zijn ze biologisch. Maar er zijn vast ook wel andere rotzooivrije broodjes te vinden.

De pitavulling en knoflooksaus is zelfgemaakt. Allebei zijn ze rotzooivrij. En de restjes? Daar maak ik gewoon een lekkere lunch mee. (zie bij opmerkingen)

Vulling voor 3 broodjes
  • 350gr seitan
  • een halve ui
  • 1 teentje look
  • 1 grote wortel
  • een halve rode paprika
  • 125gr champignons
  • olijfolie
  • peper en zout
  • een theelepeltje kurkuma
  • een theelepeltje kerriepoeder
  • een theelepeltje gerookt paprikapoeder 
  • een half theelepeltje cayennepeper, 
  • een half theelepeltje komijn
  1. Snij de seitan in reepjes
  2. Meng alle kruiden met een lepel olijfolie. Roer de stukjes seitan erdoor en zet 2 uurtjes in de koelkast
  3. Snipper de look en de ui. Snij de champignons, paprika en wortel fijn.
  4. Verhit olie in een pan en fruit de ui en de knoflook. Voeg de wortelen toe en pak een paar minuten mee. Voeg dan de paprika, wortel, champignons en seitanreepjes toe.
  5. Bak alles nog een vijftal minuten en kruid met peper en zout.
Voor een potje knoflooksaus

  • 125ml olijfolie
  • 3 teentjes look
  • 2 lepels water
  • 1/2 lepel agavesiroop
  • 1 lepel gemalen lijnzaad
  • 1 lepel citroensap
  • 1/2de eetlepel mosterd
  • Snufje zout
  • Snufje cayennepeper
  • Eventueel bieslook, peterselie, groene kruiden,…
  1. Pel de knoflook en hak fijn
  2. Doe alle ingrediƫnten (behalve eventuele groene kruiden) in een maatbeker
  3. Pulse met de staafmixer tot het onderaan mayonaise-achtig wordt
  4. Mix dan gewoon verder tot het een mooi geheel vormt.
  5. Snij eventueel wat groene kruiden zeer fijn en meng ze met een lepel onder de knoflooksaus.
 OPMERKINGEN
  • Wij vulde er 2 pitabroodjes mee. De rest van de vulling mengde ik met wat gekookte boekweit en nam ik mee naar mijn werk als lunch. Daar even opwarmen en er een lepel knoflooksaus bij. Mmmmm 
  • Met groenten kan je natuurlijk variĆ«ren.
  • De knoflooksaus heb ik gebaseerd op mijn veganaise recept. 
  • Paprika koop ik volop in het seizoen, snij deze in reepjes blancheer ze kort en vries in voor in de winter.
  • De knoflooksaus blijft in de koelkast meer dan een week goed.  
Van welk gerecht maak jij een rotzooivrijevariant? Of waarvan wil je er wel eens een maken?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...