zaterdag 27 februari 2016

Bookchallenge deel 1

Dit jaar neem ik ook deel aan de Book challenge van de verbeelding. Per maand wil ik 3 boeken voor de Book challenge lezen, zo kom ik er zeker uit. Tussendoor lees ik ook nog andere boeken maar die bespreek ik niet. 30 boeken lezen is het probleem niet, 30 boeken vinden die aan de puntjes voldoen wordt meer de uitdaging.  Hieronder een eerste overzicht.

Tot nu toe was het nog redelijk makkelijk. Enkel nummer 20 was wat pittiger:  In bibliotheek vond ik enkel kinderboeken van Ilona Lammertink en een bakboek (dat ik toch eens ga halen). In mijn tweede bib waren er ook nog boeken van Ilona Plichart (van Wablieft) en uiteindelijk een roman, gelukkig wel een goede maar we hadden niets anders verwacht van een Ilona ;-)


  1. Een boek dat meer dan 600 pagina’s telt 
  2. Een horror boek
  3. Een detective: "Sneeuwstorm en amandelgeur" van Camilla Läckberg 
  4. Een klassieker
  5. Een humoristisch boek
  6. Een briefroman
  7. Een debuut: "Gestolen onschuld" van Corban Addison.
  8. Een boek waarin familie centraal staat
  9. Een boek waarin geestelijke gezondheid centraal staat: "De moeder van David S." van Yvonne Keuls 
  10. Een boek waarin de dood centraal staat
  11. Een boek waarin geloof/spiritualiteit centraal staat 
  12. Een boek waarin eten centraal staat
  13. Een stiekem-wil-ik-niet-dat-iemand-weet-dat-ik-dit-boek-heb-gelezen-boek "Het spel van Floor" van Renee van Amstel.
  14. Een boek geschreven door een auteur met Afrikaanse roots
  15. Een boek geschreven door een auteur met Aziatische roots
  16. Een boek geschreven door een auteur met Latijns-Amerikaanse roots
  17. Een hervertelling van een bekend sprookje
  18. Een boek geschreven door een auteur toen hij/zij al boven de 65 was
  19. Een boek geschreven door een auteur toen hij/zij jonger was dan 25
  20. Een boek geschreven door een auteur die dezelfde voornaam heeft als jij "De stilte van Sugarmilk Falls" van Ilona Van Mil
  21. Een boek waarin het hoofdpersonage holebi is
  22. Een boek waarin het hoofdpersonage een kind jonger dan 12 is
  23. Een boek waarin het hoofdpersonage geen mens is
  24. Een boek dat zich afspeelt in de toekomst
  25. Een boek dat zich afspeelt in een ver, ver verleden
  26. Een boek dat springt tussen verschillende tijdsperiodes
  27. Een boek dat zich in de dichtstbijzijnde Vlaamse stad afspeelt
  28. Een boek dat je in 2015 kocht en dat nog steeds ongelezen in de boekenkast staat
  29. Een boek van een auteur waarvan je in 2015 al iets las "Dixit" van Toni Coppers. 
  30. Een boek dat een andere deelnemer van de Verbeelding Book Challenge je heeft gegeven

Detective: Sneeuwstorm en amandelgeur van Camilla Läckberg Een redelijk dun boekje. Volgens de kaft een thriller maar volgens mij eerder een detective. Een politieman gaat naar een familieweekend van zijn vriendin op een Zweeds eiland. Opa sterft door vergiftiging en door een sneeuwstorm kan niemand het eiland op of af zodat de politieman alleen een onderzoekt voert. Niet bijster origineel maar wel spannend en soms verrassend. Een vlot boek om tussendoor te lezen.

Debuut: Gestolen onschuld Corban Addison. De twee zusjes Ahalya en Sita leven een beschermd leven aan de Indiase kust. Tijdens de tsunami van 2004 verliezen ze hun familie en hun vrijheid. Op zoek naar hulp komen ze namelijk terecht in de wereld van mensenhandel en prostitutie. Ondertussen is de Amerikaanse advocaat Thomas Clarke op sabbatical gestuurd en besluit hij een jaar in India, waar zijn vrouw woont, te gaan werken bij een organisatie die zich inzet tegen kinderprostitutie. Een heel aangrijpend boek dat wel vlot leest. Het boek is heel spannend en elk hoofdstuk begint met een mooi citaat. Sommige gebeurtenissen zijn wel een beetje te toevallig maar gezien het thema zeker interessant om te lezen. Echt een aanrader

Een boek waarin geestelijke gezondheid centraal staat: De moeder van David S. van Yvonne Keuls Het verhaal van de moeder van een junkie. Over een moeder die vol zit met schuldgevoelen en steeds probeert los te laten maar uiteindelijk beschermend optreed. Een boek dat blijkbaar op vele Nederlandse middelbare scholen verplichte lectuur was (konden de leerkrachten weer zeggen dat ze aan drugspreventie werkten). Het boek speelt zich af in de jaren 70 dus sommige dingen moetje echt wel in perspectief zetten. Ouders en huisdokters die niet weten wat drugs zijn bijvoorbeeld, het revolutionaire van praatgroepen voor ouders van drugsverslaafde etc.

Een stiekem-wil-ik-niet-dat-iemand-weet-dat-ik-dit-boek-heb-gelezen-boek Het spel van Floor van Renee van Amstel. Tweede deel van een trilogie. In het eerste deel ontdekt Floor BDSM. In het tweede deel is ze er naarstig naar op zoek. Het eerste deel was leuk en anders. Dit deel vond ik saaier, onrealistisch (het deel over haar werk, de rest weet ik niet) en oh zo voorspelbaar. Schaam ik me voor dat boek? Het is niet echt een boek om op een bus vol schooljeugd boven te halen natuurlijk. Maar ik schaam me er meer voor dat ik het niet goed vond maar stiekem toch het laatste deel wil lezen.

Een boek geschreven door een auteur die dezelfde voornaam heeft als mij. : "De stilte van Sugarmilk Falls" van Ilona Van Mil. Sugarmilk Falls is een klein Canadees dorp waar alles rustig verloopt. To er op een dag een nieuwe onderwijzeres komt, de Poolse Marina. Een overlevende van de holocaust en een oud lief van de dorpspastoor van Sugarmilk Falls. Daarnaast is er nog de Indiaanse genezeres Grand'mere en haar familie, de geruchten over landclaims en mijngebieden. Na vreselijke moorden hult het dorp zich in stilzwijgen tot er een vreemdelinge in het verleden komt snuisteren. Het verhaal wordt verteld via gebeurtenissen in het heden en verhalen uit het verleden vanuit verschillende gezichtspunten. Soms is het even je hoofd erbij houden maar het boek is meeslepend, ontroerend en heel spannend.

Dixit van Toni Coppers. Vorig jaar las ik een aantal boeken uit de Liese Meerhout serie. Dixit behoort hier niet toe en heeft een zwakker verhaal maar is wel supervlot en grappig geschreven. Bepaalde personages zijn ook goed uitgewerkt maar ongeloofwaardig verhaal met een wel redelijk wat kritiek in verwerkt (op het Belgisch leger, roddelpers,... Vakantielectuur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...