donderdag 14 januari 2016

Italiaanse spinazie met polenta

Spinazie is volgens mij een zomergroente maar bizar genoeg zit ze ook in de winter soms in mijn groentepakket. Dan maken we er maar ineens een heimwee-naar-de-zomer-gerecht van, of een Indian summer maal.
Omdat ik wat weinig spinazie had gebruik ik er hier ook nog wortelen bij maar dat is niet noodzakelijk. En sinds ik een aantal jaren geleden polenta heb ontdekt begin ik het langzaam meer en meer te gebruiken.

Voor 2 porties
  • 1 teentje look
  • 1/2 ui
  • 400gr spinazie
  • 1 wortel
  • zongedroogde tomaatjes (ongeveer 2 lepels)
  • tiental zwarte olijven
  • 6a 10 walnoten
  • 50gr polenta
  • 1 lepel gistvlokken (+extra)
  • 1 lepel olijfolie + extra
  • peper en zout
  • Provençaalse kruiden
  • Chilivlokken naar smaak
  1. Kook de polenta zoals aangegeven op de verpakking met een beetje peper en zout. Meng er 1 lepel olijfolie, 1 lepel gistvlokken en Chilivlokken naar smaak onder. Doe de polenta in een ingevette bakvorm of ovenschaal (of siliconen cakevorm) en zet een half uurtje opzij
  2. Snipper de ui en knoflook. Snij de wortel fijn en de spinazie in reepjes.
  3. Snij de zongedroogde tomaten en olijven fijn. Kraak de noten en breek in stukjes.
  4. Verhit olijfolie in een grote pan en fruit de ui en de knoflook. Voeg de wortelen toe en roerbak een paar minuten mee. Voeg de spinazie toe en laat slinken. Voeg de zongedroogde tomaatjes en olijven toe. Kruid met peper en zout.
  5. Haal de polenta uit de vorm en snij in repen. Verhit olie in een pan en bak de polentareepjes ongeveer 3 minuten aan elke kant op een zacht vuurtje.
  6. Serveerde spinazie met gebakken polentareepjes en walnoten, geef er ook nog wat gistvlokken bij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...