dinsdag 8 december 2015

Duurzame dinsdag: cadeaus

December is cadeaumaand: Sinterklaas, Kerstmis, nieuwjaar,... We vieren het met verschillende mensen en overal worden wel cadeaus uitgewisseld: Feestjes met familie en vrienden maar soms ook namen trekken op het werk of geschenken die verloot worden.
Het kopen van cadeautjes geeft stress, het geschenk is niet altijd nuttig voor de ontvanger en er zit dan nog een hoop verpakkingsmateriaal rond. Cadeaus worden niet altijd gebruikt. Misschien heb je zelf nog een vaas, een paar oorbellen,een sjaal,...die je ooit gekregen hebt maar niet mooi vindt en dus nooit gebruikt. Wegdoen doe je ook niet graag want je hebt het gekregen. Om van zinloze elektronica maar niet te spreken. Nochtans zijn er voor al die spullen grondstoffen en energie nodig om ze te maken en te vervoeren. Moeder aarde doen we er dus zeker geen plezier mee.
Wat kan je dan doen?


Een eerste mogelijkheid is om op zoek te gaan naar duurzame cadeaus. Ga eens kijken in de wereldwinkel, koop duurzaam geproduceerd speelgoed, een fles Europese biowijn, een mand vol lokaal en/of biologisch lekkers,...
Nadeel is dat misschien niet iedereen overal even blij mee is. Het is nietomdat jij duurzaam denkt dat andere dat ook doen of willen.

Een tweede optie is met verlanglijstjes werken zodat je zeker bent dat je iets koopt dat de ontvanger wil. Zelf ben ik daar geen echte fan van. Op internet een cd zoeken en kopen die X wil zodat ik van Y een boek krijg dat ik zelf wil. Dan lijkt het mij handiger dat ik gewoon voor mezelf koop. De verrassingsfactor bij het openen van het cadeau is ook weg vind ik. Maar als je echt geen idee hebt watje voor iemand kan kopen is het wel handiger dan maar iets te kopen dan de ontvanger niet mooi vind maar niet durft weg te doen.

Een derde optie is om zelfgemaakte cadeaus te geven. Dat is niet duur en persoonlijk maar dat werkt alleen als je iets heel goed kan en de ontvanger er voor open staat. Wel leuk om met een vriendengroep af te spreken dat je iets zelfgemaakt geeft. Als andere het niet doen wordt iets zelfgemaakt spijtig genoeg niet altijd geapprecieerd. Met een verjaardag kan je dit wel gewoon doen vind ik.
Iets wat hier bij aanleunt is tweedehands spullen cadeau doen. Zo heb ik vorig jaar mijn nichtje een hele mooie tweedehands poppenwagen gegeven. Maar ook hier moetje nagaan of de ontvanger er voor open staat.

Een vierde, iets drastische oplossing is gewoon niet meedoen met cadeaurondes. Het enige kerstcadeau dat ik koop is voor mijn metekindje. Ik verwacht zelf ook geen cadeaus. Dit geeft mij veel meer rust. Geen verlanglijstje maken, geen cadeau voor andere kopen, geen onnodige spullen of verborgen teleurstelling en geen overbodig verpakkingsmateriaal. Als er ergens namen getrokken moeten worden zeg ik beleefd dat ik niet mee doe omdat ik alles heb om gelukkig te zijn (wat nog waar is ook). Eerlijk is eerlijk: mesnen vinden het vaak raar, denken dat je financiële problemen hebt of gewoon asociaal doet. Ik leg dan gewoon uit dat ik geen zin heb om voor andere cadeaus te kopen en het vooral andere niet wil aandoen om iets leuk voor mij te vinden. Uiteindelijk is er dan wel begrip voor. Je moet er dan wel tegen kunnen dat er bij het uitdelen van cadeaus niets voor jou bij is. Wij doen dat zo al 2 jaar en ik vind het echt een goed idee.


Wat inpakken betreft:  probeer cadeaus altijd heel voorzichtig uit te pakken en houd het inpakpapier dan bij. Zeker als er mooie strikken etc. opzitten is dit leuk want dan hoef je die niet zelf te maken. Stoffen boodschappentassen, handdoeken van biokatoen, een sjaal,... je ziet soms vaak veel ideetjes voor "duurzame verpakkingen" maar denk eerst na of de ontvanger deze wel nodig heeft/ zou gebruiken. 

Zouden jullie het zien zitten? Geen cadeaus krijgen / geven met de feestdagen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...