dinsdag 10 november 2015

Duurzame dinsdag verwarming

Nu de winter stilaan in het land komt gaat de verwarming al eens aan. Bij ons toch. Bij andere mensen staat die soms al van in september aan. Op mijn werk ook.
Eerlijk is eerlijk: vanaf dit schooljaar geef ik enkele momenten les in een ander gebouw en daar was het zonder verwarming in oktober ijskoud. Maar dit is een oud gebouw met hel grote ruimtes, hoge plafonds en enkel glas. Een verouderd schoolgebouw dus (waar ook al jaren sloopplannen voor zijn zodat er niets aan gedaan wordt).

De meeste huizen waar ik kom is dit echter geen probleem. Hoe dan portefeuille en milieu sparen en het toch warm hebben? Dat je voor een goede isolatie (gordijnen, glasfolie, radiatorfolie, tochtstrips,...)  moet zorgen zal je al wel weten.
Hier volgen een aantal gedragtips die misschien niet allemaal even toepasbaar zijn voor iedereen maar je kan er uithalen wat voor jou haalbaar is. Wij passen ze zelf toe en het resultaat: Vorig jaar hebben we €334 betaald aan gas. Voor koken en verwarming voor een heel jaar.


 1. De feestdagenregel
een heel simpele: Tussen Pasen (maart-april) en Allerheiligen (1 november) is het te mooi weer om de verwarming aan te zetten. Als je probeert tot november geen verwarming aan te zetten al je dat ook minder doen. Als je bijvoorbeeld ziek bent en het is koud kan je die nog eventjes vergeten maar als standaard werkt dit heel goed. Pasen valt soms laat in het voorjaar dus dan staat de verwarming soms eerder uit. Vroeg had ik herfst-carnavalvakantie maar dat was soms te vroeg.  Ikzelf pas deze regel heel consequent toe. 

2. Gebruik geen thermostaat.
In mijn vorige huis hadden we een thermostaat die zorgde voor de verwarming. Die stond mooi ingesteld om op weekdagen enkel 's morgens en 's avonds te verwarmen. Leuk om in een verwarmd huis thuis te komen maar  wat op dagen dat je veel later thuiskomt? Als ik 's avond ging slapen liet ik de verwarming aan (die stopte automatisch om 11uur) als ik dan 's avonds een afspraak had probeerde ik 's morgens de verwarming wel uit te zetten maar zo wakker was ik niet altijd. En zo werd er soms een leeg huis verwarmd. Zonde.

3.Draai iedere verwarming apart open
Dit is een gevolg van punt 2. In mijn huidige appartement is er geen thermostaat. Als een ruimte koud is moet ik daar de verwarming open zetten. Dit zorgt ervoor dat ik even nadenk of dat het wel nodig is. Is het wel te koud? En hoelang ben ik thuis/in deze kamer? Vaak besluit ik dan dat het de moeite niet is.
BELANGRIJK: draai de verwarming dan ook uit als je weggaat.
Een thermometer is trouwens ook wel leuk hiervoor. Daardoor heb ik gemerkt dat het hier in de winter eigenlijk zelden 20C is maar meestal rond de 16C en o zijn we dat gewoon. Zolang het niet kouder dan 16C is zet ik normaal de verwarming ook niet op. Als het kouder dan 16C is  zet ik ook niet altijd de verwarming op.

4. Gebruik geen of zo weinig mogelijk verwarming in de slaapkamer
Wat doe je in de slaapkamer? Slapen. Heb je het 's nachts koud? Investeer dan in een lekker warme pyjama, een extra deken of een warm water kruik. De aankoop kan even geld kosten maar dat verdien je op termijn wel terug. Of ga samen met je partner slapen en houd elkaar warm.
Van verwarming wordt de lucht ook droger en krijg je een droge mond. Wij slapen sowiso nooit met verwarming aan. En voor de rest staat die zelden op. Het opstaan 's morgens is misschien iets minder fijn maar je bent sneller 100% wakker.

5. Heb je wel verwarming nodig in de badkamer of andere plaatsen?
Toen ik mijn appartement kocht had ik een aantal mensen mee om hun mening te vragen. Als ik ooit iets anders koop neem ik best andere mensen mee want het was niemand opgevallen dat er in de beide badkamers (decadent, I know) geen verwarming was. Pas 2 maanden na de verhuis merkte een vriendin die op bezoek was dit op. Is dit een probleem? Het was even wennen ja. Ik was een badkamer die constant verwarmd werd gewoon. Maar nu weet ik niet beter. Als je in bad zit of doucht gebruik je warm water waardoor er stoom vrijkomt die de kamer toch wat verwarmd. Dus na het wassen de douche uit, afdrogen en een warme badjas aan en klaar.
Ook de keuken heeft geen verwarming (dat had ik wel voor de koop al gezien). Maar het is geen keuken waar je in kunt zitten dus stoort dat ook niet.
Zo zijn er ook mensen die standaard hun gang ofzo verarmen. Is hier ook niet mogelijk maar ik zou het sowiso niet doen.

6. Je zit maar in 1 kamer tegelijk dus je moet ook maar 1 kamer verwarmen
Als er meer mensen in je huis wonen is dit al wat moeilijker maar een kamer voorverwarmen lijkt mij onnodig.

7. Koop pantoffels
Heb je snel last van koude voeten. Voila, koop warme pantoffels en warme sokken en de verwarming kan weer wat meer uit.

8. Isoleer jezelf
Heb je truien die niet meer zo mooi zijn? Ideaal om binnenshuis te dragen. Daar kan je rust mee koken, poetsen,... Als je nog geen trui aanhebt moet je de verwarming ook niet aanzetten.Tuurlijk moet je niet in je dikke jas en handschoen gaan zitten maar eerst een of 2 lagen extra aandoen voor je de verwarming aanzet is een goed begin. Zorg ook voor warme sokken.

9. Voor een uurtje de verwarming aanzetten is ook overbodig
Soms kom ik om half 6 thuis van mijn werk en ben ik om half 8 alweer terug weg. Dan is het nog koken, eten en weg. Dan vind ik het vaak de moeite niet om de verwarming aan te zetten. Doordat ik de verwarming steeds handmatig moet opzetten denk ik over die dingen na.

10.Ga vroeger slapen
Hoe langer je wakker bent hoe langer de verwarming misschien aanstaat. Probeer gewoon vroeger te gaan slapen. Heeft nogvel andere voordelen. Zit je 's avonds ng te lang in een verwarmde kamer tv te kijken? Zet die dan maar uit. Of lees dit stukje eens.

11. Pas deze tips ook toe op plaatsen waar je zelf de rekening niet hoeft te betalen
Ook op je werk heeft het milieu er voordeel mee als de verwarming minder zet. Dus probeer ook buitenshuis minder te verwarmen.  

Welke tips ga jij proberen toe te passen?Welke tips heb je zelf nog?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...