donderdag 17 september 2015

Vullende slasoep

Een nadeel van een groentepakket is dat je soms toch met een overdaad aan iets zit. Sla bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe andere mensen het doen maar wij krijgen op een week geen krop sla op. Nu bewaar ik dit zo dat die vaak iets langer goed blijft*.  Maar als er de week erop nog maar eens sla in je pakket zit moet je er toch iets mee. En zo kwam ik, samen met nog wat restjes tot een maaltijdsoep met sla, ideaal als lunch


Voor 4 grote porties
  • 1 grote aardappel
  • een (rode) ui
  • 2 teentjes look
  • een halve komkommer
  • 1 krop (krul)sla
  • 50gr groene linzen
  • 800ml water
  • peper en zout
  • peterselie
  • Restje Chinese kool
  • olijfolie
  1. Snij de ui en knoflook in stukken. Schil de aardappel en snij in blokjes. Snij de komkommer en kool in grove stukken. Was de sla goed en snij in grote stukken (zwieren moet deze keer)
  2. Verhit olijfolie in een pot en fruit de ui en look. Voeg de aardappel, komkommer, kool en linzen toe.Stoof even mee.
  3. Voeg het water, de sla en peterselie toe. Kruid met wat peper en zout.
  4. Breng aan de kook onder een deksel en laat 20 minuten zachtjes koken.
  5. Controleer of de aardappels en linzen gaar zijn.
  6. Mix tot een gladde soep en kruid eventueel bij met wat peper en zout.
OPMERKINGEN
  • De komkommer en de kool zijn optioneel. Die moesten stilaan op. Heb je nog restjes groene groenten in huis? Die kunnen bij in de soep (bijvoorbeeld courgette of broccoli).
  • Heb je kookwater van groenten, peulvruchten, rijst,... in de buurt? Gebruik dit in plaats van gewoon water.
  • Mijn lunch staat ook klaar. Soep met melbatoast die eindelijk eens op moest.Roggecrackers zou ook lekker zijn natuurlijk

1 opmerking:

  1. Jaaa nu weet ik wat ik met mijn twee kroppen sla uit de tuin ga doen. Deze staan op het punt door te schieten dus ik moet ze snel verwerken. En sla als salade eten dan heb je aan twee kroppen inderdaad véélnte veel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...