vrijdag 18 september 2015

Bietenburgers met dillesaus

Meneer rotzooivrij is voor een paar daagjes naar zijn heimat en dan kan ik me echt eens helemaal culinair laten gaan. Wat ligt er allemaal in de koelkast? Onder andere rode biet, courgette en venkel.Wat kunnen we daar mee maken? Al inspiratiezoekend in mijn kookboeken kwam ik gestoofde venkel met courgette tegen het "Lekker ecologisch" kookboek van VELT. Wat gaan we dan nog met de biet doen? Burgers maken. Het is even wat werk maar leuk om te doen en vooral heel lekker.
De 'yoghurt'-dillesaus heb ik gemaakt op basis van mijn recept voor veganistische muntsaus. Dille is een kruid dat lekker combineert met zowel rode biet als venkel.

Voor 2 porties
Voor 6 kleine bietenburgers
  • 50gr gerst
  • 100gr rauwe rode biet
  • 80gr courgette
  • 35 gr walnoten + zonnebloempitten
  • 1 lepel appelazijn
  • 1 lepel olijfolie + extra om te bakken
  • 1 lepel arrowroot
  • 1 lijnzaadei (= 1 lepel lijnzaad gemengd met 3 lepels water)
  • 1 lepel gistvlokken (optioneel)
  • 1 theelepeltje gerookt paprikapoeder (optioneel)
  1. Kook de gerst zoals aangegeven op de verpakking.Giet af.
  2. Rasp de biet en courgette (of hak met een hakmolen)
  3. Hak de noten en zonnenbloempitten 
  4. Meng het lijnzaad met het water.
  5. Meng alle ingrediënten goed in een kom.  
  6. Zet minstens 2 uur in de koelkast
  7. Maak burgers van dit 'deeg' 
  8. Verhit olie in een pan en baak de burgers op een zacht vuurtje 5 minuten aan elke kant.Voorzichtig omdraaien.

Voor de dille-yoghurtsaus
  • 100ml notenmelk
  • 1 lepel appelazijn
  • 4 theelepels chiazaad
  • 1 lepel gedroogde dille
  • peper en zout
  • 1 theelepel gistvlokken
  1. Meng alles in een kom of maatbeker
  2. Laat 10 minuten trekken. Proef en kruid af. 
OPMERKINGEN
  • Als het niet veganistisch moet zijn kan je het lijnzaadei waarschijnlijk wel vervangen door een gewoon ei en met dikke yoghurt, dille, peper en zout een lekkere saus maken.
  • Ik hakte mijn groenten fijn in een kleine hakmolen i.p.v. te raspen (dankuwel Sarah)
  • De burgers kan je maken door balletjes te rollen en die plat te drukken maar handiger is om  een serveerring met stamper te gebruiken (wederom dankuwel Sarah die: "Ik ga op wereldreis en neem niet mee..." aan het spelen is ;-) Als je ze met de hand rolt zijn ze minder stevig en is he tmoeilijker om ze om te draaien in de pan
  • Maak je burgers niet te groot. Dat is anders weer een extra uitdaging bij het bakken.
  • Rode handen? Eens lekker ouderwets alles afwassen en het komt in orde.
  • De venkel en courgette zijn gewoon wat gestoofd in olie maar het "Lekker ecologisch" kookboek van VELT is echt een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...