woensdag 29 juli 2015

Papajabootjes met macadamiaroom

Onlangs was ik met Sarah van Seizoen naar de multiculturele mark in Heusden geweest. Ik was er nog nooit geweest maar had er al veel van gehoord. Uiteindelijk viel de markt (niet het gezelschap) wat tegen. Als je beide niet naar kleding/schoenen/tassen kijkt ben je snel rond.
Er stond 1 Marokkaans kraam met wat olijven en lekkere broodjes maar voor de rest was het een gewone markt.  Met goedkoop fruit en groenten. Bij een kraam lagen papaja's en eerlijk gezegd had ik nog nooit bewust verse papaja gegeten. Er waren stukjes om te proeven en ik vond het wel lekker. Ik had toch fruit nodig dus 3 papaja's, 4 avocado's en een doosje aardbeien gekocht. Niet biologisch dat wel.
Er waren nog wat jostabessen in huis en het plan was om fruitsalade te eten. Maar toen bedacht ik dat papaja's wel een mooie vorm hadden en werden het dus papajabootjes. En bij een mooi opgediende fruitsalade hoort ets van room en dat werd dan macadamianotenroom. Het enige wat nog ontbrak was een cocktailparasolletje maar die heb ik niet in huis.

Voor 2 porties
  • 1 papaja
  • vers fruit naar keuze (hier aardbei, druiven, jostabes)
  • 50gr macadamianoten
  • 30gr dadels
  1. Week de dadels en de noten samen een half uurtje
  2. Doe de noten en dadels met een beetje water in de blender. Draai tot een soort van notenmelk. 
  3. Giet de melk door een hel fijn zeefje en laat uitlekken. De prut die achterblijft in de zeef is de room. De melk kan je voor iets anders gebruiken
  4. Halveer de papaja in de lengte en hol uit met ene lepel of een mesje. Snij het vruchtvlees in stukken
  5. Was het andere fruit en snij in stukken. Meng met de papaja
  6. Verdeel de fruitsalade over de papajabootjes. Doe de room in een spuitzak en spuit op de bootjes.
OPMERKINGEN
  • Fruitsalade vind ik altijd lekkerder als hij even gestaan heeft. Ik heb de lege papajahelften en de fruitsalade (in een potje) ongeveer 3 uur in de koelkast gezet voor het serveren. Dat is niet nodig maar wel het lekkerste
  • de papajapitjes zou je kunnen drogen in de oven. Schijnt heel gezond te zijn. Ik heb geen oven en toen ik dit maakte (zaterdag) was er ook geen zon. Ik heb het zo bewaard in de koelkast en een paar pitjes door mijn ontbijt geroerd. Door de fruitsalade zou ook kunnen maar niet iedereen vind dat lekker gok ik.
  • Met de rest van de fruitsalade, het gekneusde fruit en de macadamiamelk en de toch al vuile blender maakte ik ineens een ander toetje. Maar dat komt nog. 
  • In plaats van een blender kan je ook een hakmolen gebruiken maar mijne was vuil omdat ik met de avocado lekkere chocoladapudding had gemaakt
  • Volgens de woordenlijst van Taaluniversum is papaja de enige juiste Nederlandse schrijfwijze. In andere talen wordt het wel als papaya gechreven (vb Engels), vandaar waarschijnlijk de verwarring.

4 opmerkingen:

  1. Dat hebt ge schoon gemaakt! Chance dat het gezelschap meeviel :p
    Ge doet me eraan denken! ik ga dat eens zoeken van die pitjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bevat anti-oxidanten en fenolen, welke altijd wel positief zijn, maar zeker niet alleen in papaja-pitten voorkomen :) Recente wetenschappelijke onderzoeken wezen uit:
    1. dat het bij ratten die overmatig worden blootgesteld aan paracetamol de toxiciteit van de paracetamol op nieren KAN beschermen
    2. Wordt in Nigeria gebruikt tegen maagzweren, werd op 30 ratten getest en de anti-oxidanten blijken beschermend te zijn. De ratten werden trouwens eerst vergiftigd om maagzweer te ontwikkelen, just saying.
    Het onderzoek is herhaald en toen gebruikten ze 'gelukkig' alcohol om de maagzweren te ontwikkelen ... crazy stories! In ieder geval hadden ze bij dit onderzoek een dosis gevonden van papaya-pit-extract waarbij de ratten tot 80% waren beschermd tegen maagzweer (dus nog zattere toestanden ;) ), blijkt ook te helpen genezen nadien omwille van sneller herstel, afname van zuurtegraad van het maagzuur, ...
    3. De anti-oxidanten in de pitten hebben een hogere activiteit (= betere) dan de vruchten zelf
    4. Wordt in Ghana gebruikt als geneesmiddel tegen parasitaire wormen, samen met enkele andere planten; hiervan bleken in vivo (in menselijk lichaam getest) 3 planten effectief nuttig ... de papaya zat niet in dat lijstje van drie.
    5. Ziekteveroorzakende parasiet in Latijns-Amerika, ook bij mensen getest; mensen die besmet zijn krijgen een extract van papaya zaadjes, de parasiet-nesten in de darm werden teruggedrongen met 55-70%, wat wel de moeite is!
    6. Wat kanker betreft: in 2012 werd vastgesteld dat er veel vraag was naar onderzoeken omdat mensen met succesverhalen op de proppen kwamen, er werd toen besloten dat er nog maar 7 kleine onderzoeken hadden plaatsgevonden die op zich wel hoopgevend waren maar nog niet toereikend. Sindsdien nog een positief onderzoek gebeurd in mei 2014, in glas, maar wel behoorlijk onderbouwd welke aspecten het kankerbeschermend zouden maken ... verder onderzoek vinden ze ook nodig om neveneffecten uit te sluiten.
    Enz. Het is nog kleinschalig maar dit zijn onderzoeken van de afgelopen 2 jaren (niet verder gegraven), vind het zelf wel interessant dat ondanks de kleinschaligheid er geen negatieve resultaten zijn (op die parasitaire wormen na dan) ... zeker de moeite van ze op te eten denk ik dan als ge er toch al een hebt liggen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een uitgebreide info. Wel leerrijk.En die parasitaire wormen uit Ghana, daar zullen we hier niet zo direct last van hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha nee dat denk ik ook niet ... Heb er ook over nagedacht, het is ook heel moeilijk om een écht onderzoek ethisch te verantwoorden ... er moet eerst in glas en op proefdieren veelbelovende resultaten worden vastgesteld voordat het op mensen kan getest worden ... Het zou inhouden dat de proefpersonen al kanker moeten hebben en alle andere huidige medische hulp moeten weigeren tijdens het onderzoek ... En dan moet het nog een grote groep zijn ook ... niet evident!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...