zondag 19 juli 2015

Gevulde paprika met couscous en chiamuntsaus

Eerlijk is eerlijk: ik ging gevulde paprika met couscous, borlotti bonen  en tomatensaus maken. Maar toen ik eraan begon bedacht ik opeens dat een yoghurtsaus met munt wel heel lekker zou zijn. Verse munt staat er op het terras maar yoghurt? dat had ik niet in huis. Die yoghurtmuntsaus zat in mijn hoofd maar ikwou niet naar de supermarkt. Gelukkig heb ik een geweldig alternatief gefabriceerd. Muntsaus met behulp van chiazaad.

Voor 2 porties
Voor de gevulde paprika

  • 1 (rode) paprika
  • een halve ui
  • 1 teentje knoflook
  • een halve courgette
  • 100gr champignons
  • 70gr gekookte borlottibonen
  • 50gr couscous
  • olijfolie
  • ras el hanout
  • pilipili
  1. Halveer de paprika en verwijder de kern. Verhit een grillpan en gril de paprika aan beide kanten. Haal uit de pan en zet opzij
  2.  Kook de couscous zoals aangegeven op de verpakking.Roer er een beetje ras-el-hanout en peper en zout door. Zet opzij
  3. Snipper de ui en de look. Snij de courgette en de champignons klein
  4. Verhit olijfolie in een pan en fruit de ui en de look met een beetje pilipilipoeder.
  5. Voeg de courgette en champignons toe en bak een paar minuten mee.
  6.  Voeg de bonen en couscous toe en bak ook even kort. 
  7. Vul depaprika's met het mengsel. Verdeel de rest over 2 borden.
  8. Leg de gevulde paprika's in de pan en bak een paar minuten onder een deksel.
Voor de chia-muntsaus
  • 100ml hazelnotenmelk (of andere)
  • 1 lepel appelazijn
  • 50gr komkommer
  • volle hand muntblaadjes
  • een half teentje knoflook
  • 4 theelepels chiazaad 
  1. Meng de melk met de azijn.
  2. Snij de komkommer heel fijn, hak de muntblaadjes en snipper de knoflook 
  3. Meng onder de melk
  4. Roer de chiazaadjes door de melk en zet minstens 10 minuten in de koelkast
Afwerking
  • Serveer de gevulde paprika met extra vulling en de munstaus
OPMERKINGEN
  • Wil je toch liever yoghurt gebruiken? (ik zou niet weten waarom)  Vervang dan de chiazaadjes, melk en appelazijn door 100ml yoghurt
  • De borlottibonen (of cranberrybeans) heb ik in Duitsland gekocht onder de naam Wachtelbohnen. Verschillende internetbronnen leren me dat wachtelbohnen geen pintobonen zijn maar borlottibonen. 
  • Als je een oven hebt kan je het grillen van de paprika ook weglaten en ze na het vullen gewoon een kwartiertje in de oven zetten (180C). 
  • Ik had 50gr borlottibonen geweekt en dat gaf 140gr gekookte bonen. De helft daarvan heb ik hier gebruikt. 
 Iemand tips voor nog andere last-minute yoghurtvervangers?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...