vrijdag 17 juli 2015

Courgettetagliatelle met rauwe groentesaus

Raw food is hip, dat weet je waarschijnlijk wel. Ik begrijp er de gezondheidsvoordelen wel van maar kan me ook wel ergeren aan rauwe kookboeken waar bijna alles een paar uur in een droogapparaat gestopt moet worden. Noem het dan een droogoven-kookboek. Die boeken breng ik snel terug naar de bib.

Anyway: dit is echt een rauwe maaltijd, behalve het gerookt paprikapoeder waarschijnlijk ;-) Eigenlijk heel makkelijk om te maken omdat het meeste gewoon de hakmolen in gaat. Weinig snijwerk en weinig afwas. Lekker op een warme zomeravond en nog lekkerder als lunch de volgende dag.
Al gok ik toch dat vriendje het maar raar gevonden zou hebben. Maar hij was niet thuis dus kon ik me uitleven.
Voor 2 porties
  • 1 grote courgette
  • 30gr zonnebloempitten
  • 1 rode paprika
  • 1/4de ui (of een halve kleine)
  • 1 teentje knoflook
  • 1 tomaat
  • 100gr champignons
  • 1 handje rucola
  • 1 handje basilicum
  • 5 lepels water
  • 3 lepels olijfolie
  • Een half lepeltje gerookt paprikapoeder
  • peper en zout
  • eventueel een lepel (rauw) hennepzaad
  1. Week de zonnebloempitten een uurtje en giet af
  2. Was de courgette en maak er met een dunschiller dunne slierten (tagliatelle) van. Meng er 1 lepel oflijolie onder en zet in de koelkast terwijl je de saus maakt.
  3. Halveer de paprika en verwijder de zaadjes en snij in 4. Halveer de champignons, snij de knoflook en tomaat in 4.
  4. Doe alle groenten, het water, 2 lepels olijfolie, de zonnebloempitten (en hennepzaad) en het gerookt paprikapoeder in de hakmolen. Hak tot een mooie massa. Voeg eventueel wat water bij als het te droog is. Kruid af met peper en zout.
  5. Leg de courgettelinten op een bord en lepel de saus erop. Garneer eventueel met een basilicumblaadje.
OPMERKINGEN
  • Met een hakmolen krijg je meer een saus met brokjes.Voor een gladde saus kan je de blender proberen. 
  • Ook lekker met gistvlokken.
  • Je kan de zonnebloempitten ook ongeweekt gebruiken maar eigenlijk wordt het weken van zaden en noten aangeraden (voor zonnebloempitten eigenlijk 4 tot 6 uur maar ik dacht er te laat aan). 
  • Als je geen gerookt paprikapoeder hebt kan je het ook weglaten. Al geeft het wel een lekkere smaak.
  • Weet iemand waar je biologisch gerookt paprikapoeder kan kopen? nergens gevonden op internet en mijn potje komt nu van oil&vinegair 
  • Varieer met groenten in de saus,maak gewoon je groentelade leeg.
  • Experimenteer ook eens met kruiden. 
  • Er zijn genoeg apparaten op de markt om mooie spaghettislierten van groenten te maken maar ik heb al genoeg rommel in mijn keuken. Met een dunschiller kom je ook al ver.
  • Saus over? Gebruik ze als dipsaus of doe er wat extra groenten en water bij voor een gazpacho. 
  • Spijtig dat het nu vakantie is, had mijn collega's wel willen zien watertanden naar mijn lunch ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...