zondag 12 juli 2015

Acht ingrediënten die ik onmisbaar vind

Sinds ik bezig ben met mijn nieuwe levenswijze, nu al 2 jaar, zijn er een hele hoop nieuwe producten mijn keuken binnengewaaid. Van agavesiroop tot zwarte linzen. Sommige producten heb ik eens uitgeprobeerd en meer ook niet, andere hebben een vaste stek in mijn keuken gevonden.
De bedoeling was om hier 5 producten te bespreken die ik de afgelopen 2 jaar heb leren kennen en niet meer zou kunnen missen. Het enige probleem was dat ik niet kon kiezen ;-)
En nu ik ze allemaal bij elkaar heb gezet valt het mij op dat het best nog betaalbare producten zijn.

1. Boekweit
Boekweit kende ik vroeger enkel van boekweitpannenkoeken. Meer niet. Nadat ik boekweitkorrels een aantal keer was tegengekomen in recepten besloot ik het te kopen. En sindsdien heb ik het altijd op voorraad.
Boekweit is een pseudograan en zou geen gluten bevatten. Het zit wel vol met vitamine B, magnesium, plantaardige eiwitten, koper, antioxidanten,... Het zou ook een gunstig effect hebben op suikerpieken en dalen.
Ik gebruik het vooral omdat het lekker,goed vullend en heel makkelijk is (ongeveer 15 minuutjes koken en klaar). In tegenstelling tot bijvoorbeeld Quinoa (ook een pseudograan) is het goedkoop en uit Europese landbouw. 500gr biologische boekweit kost me in Duitsland ongeveer €2.
Boekweit kan je zowel in ontbijt, avondeten als lunch verwerken.
Klik hier voor boekweitreceptjes

2. Dadels
Dadels kende ik natuurlijk wel maar eigenlijk kocht ik het nooit. Nochtans zijn ze geweldig. Zo uit het vuistje, om iets te zoeten of als plakmiddel in bijvoorbeeld rauwe taartbodems.
Dadels bevatten ijzer, een aantal vitamines en mineralen.
Van Terrasana zijn er biologische dadels verkrijgbaar voor minder dan €10/kg
Klik hier voor recepten met dadels

3. Diksap
Over diksap heb ik hier nog nooit iets geschreven hoewel het ondertussen al meer dan een jaar standaard in mijn koelkast staat. Diksap is ingedikt fruitsap dat je aanlengt met water om zo eens iets anders te drinken. Ik vind het ideaal wanneer ik zin heb in iets speciaal maar geen zelfgemaakte drankje koud heb staan. Het is ook handig om in voorraad te hebben als er onverwacht bezoek is. Diksap vind je in de supermarkt vaak bij babyvoeding. Geen idee waarom. Een fles van 0,4l biologisch appeldiksap kost minder dan €3. Dit is goed voor minstens 4l drank. Je hebt ook diksap met meerdere fruitsoorten
Nog een tip: geen (plantaardige)melk in huis voor je ontbijt? Maak overnight oats met havermout in water met diksap en fruit naar keuze. Ook lekker

4. Gistvlokken 
Alsje regelmatig veganistisch eet zijn edelgistvlokken echt geweldig. Ze zorgen namelijk voor een kaasachtige smaak. Strooi ze over piza of pasta, meng ze in een salade, gebruik ze om tofukaas te maken, doe ze in een spread,...
Gistvlokken zijn een goede bron van vitamine B1, B2, B3,B6 en foliumzuur. Bij verhitting gaan er wel vel vitamine verloren.
Een grote doos gistvlokken kost minder dan €4 in een natuurvoedingswinkel. Omdat je meestal maar een lepel ofzo gebruikt doe je daar heel lang mee.
Klik hier voor recepten met gistvlokken

5.Keltisch zeezout
Nog een product dat ik zelden of nooit vermeld heb: Keltisch zeezout. Als ik ergens zout gebruik is het nooit gewoon out maar Keltisch zeezout.
Gewoon zout is namelijk behandeld, vandaar ook de mooie witte kleur. Keltisch zeezout is onbehandeld. Het wordt gewonnen in Bretagne (Frankrijk) door zeewater via kanaaltjes naar zoutmoerassen met een kleilaag te leiden.
Keltisch zeezout bevat allerhande mineralen en spoorelementen, wat in keukenzout niet meer aanwezig is.
Het zout is wat grijsachtig en vochtig omdat het niet machinaal gedroogd wordt.
Als ik af en toe de maalkop van de zoutmolen eens proper maak levert het vochtig zeezout geen problemen.
De smaak vind ik persoonlijk ook heel lekker.
Via webshops kan je grof Keltisch zeezout voor ongeveer €3,50/kg kopen. Maar ik kom nog wel een paar jaartjes toe ;-)
Vaak zie je ook Himalayazout als gezond zout. Dit koop ik echter niet omdat het vanuit Pakistan komt wat meer voedselkilometers veroorzaakt. Verder heb ik geen informatie over de werkomstandigheden daar (in het algemeen is er kinderarbeid in Pakistan). Himalayazout wordt ook in zoutmijnen gewonnen wat volgens mij een grotere impact heeft dan zeezout. Daarnaast is het ook nog eens stukken duurder.

6. Lijnzaad
Ook lijnzaad zit vol met goede stoffen maar dat is niet de reden dat het voor mij onmisbaar is. Lijnzaad kan je namelijk gebruiken als eivervanger. ! lepel lijnaad mengen met 3 lepels water,even wachten en voila: Je kan cake,koekjes of pannenkoeken gaan bakken zonder eieren.
Daarnaast gebruik ik lijnzaad ook om veganistische mayonaise te maken.
Andere receptjes met lijnzaad vind je hier.

7.Wijnsteenbakpoeder
Werkt als gewoon bakpoeder maar is natuurlijk in plaats van chemisch. Leuk idee toch. Als er in een bakrecept bakpoeder staat bedoel ik dus wijnsteenbakpoeder.

8. Zonnebloempitten 
In zonnebloempitten zitten veel vitamines, vooral E, B, B6 en B11. Er zitten ook veel mineralen en anti-oxidanten in. Zonnebloempitten zijn om verschillende redenen onmisbaar. Ten eerste passen ze overal bij, zoet of hartig, het maakt niet uit. Ten tweede kan je ze gebruiken als vervanging voor pijnboompitten die belachelijk duur zijn. Ten derde zijn ze enorm veelzijdig: in brood of gebak,in een rauwe taartbodem, als krokante toevoeging aan yoghurt of in een salade, als een leuke aanvulling in studentenhaver, in pesto,..
Klik hier voor recepten met zonnebloempitten

En jij? Welke ingrediënten  zou jij niet meer kunnen missen?

1 opmerking:

  1. Oh, dat wist ik niet van lijnzaad! Bedankt! Ik kan niet zonder havervlokken! In een smoothie (tegen de suikerkick), als ontbijt in pap, in koekjes, ....

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...