maandag 15 juni 2015

Twee maanden uitdaging



60 dagen,of 2 maanden dus, zolang zou het duren voor een nieuwe gewoonte is ingesleept. 
Winegums-achtig snoep is echt rotzooi. Die  2 ideeën verbond ik dee week eens met elkaar.

Deze blog gaat over suikervrij, e-nummervrij en met minder dierlijke producten koken. Rotzooivrij zoals ik het noem. Dit wil niet zeggen dat ik ook rotzooivrij leef. Het koken gebeurt hier zoveel mogelijk rotzooivrij en biologisch, er staat al 2 jaar hetzelfde pak suiker ergens achterin de kast, (Als er iemand koffie komt drinken moeten we het altijd terugzoeken en controleren of het nog toonbaar is), een oude billy cd-kast doet dienst als "superfoods" berging (chiazaad, rozijnen, veenbessen,moerbeien, sesamzaad, hennepzaad, walnoten, ...) en alles wat ik koop wordt eerst gecontroleerd (bij vriendje zit die gewoonte er nog net iets minder in).

Thuis wordt er dus voor minstens 95% rotzooivrij gegeten (zo soms glipt er al weleens wereldwinkelchocolade het huis in bijvoorbeeld). Buitenshuis is het een pak minder. Op school staat er altijd wel iets te snakken en zelfgebakken cake, huisgemaakte Marokkaanse koekjes, verse sushi, zelfgemaakte tiramisu,... zijn eigenlijk niet te weerstaan want ik wil altijd wel proeven. Gekochte traktaties als marsrepen, koekjes, standaardtaarten... zijn makkelijker om te laten staan maar toch verdwijnt dat al eens in mijn maag.
Ook ga je al eens uit eten of bij mensen op bezoek en dan ga ik ook niet moeilijk doen. Vriendje is soms ook de spelbreker door te zeuren over frietjes waardoor ik er ook zin in krijg.

Maar met het 2 maanden idee wil ik dit dus stap voor stap afbouwen.
Eigenlijk heb ik al 2 stappen gezet. Niet op 2 maanden maar op een jaar.  Voordat ik begon met suikervrij te eten dronk ik zowel thuis als elders regelmatig ice tea. Niet dagelijks maar toch wel minstens 1x per 2 weken. Met suikervrij te gaan eten heb ik frisdranken helemaal afgezworen. Ik drink al eens fruitsap maar geen frisdrank mee. In het begin was het soms moeilijk maar nu weet ik al niet beter.

De tweede stap was fastfoodketens. Daar kwam ik niet vaak maar zo af en toe nam vriendje mij mee naar de Mac Donalds. En hun marketing werkt op zich wel. Dan denk je, ik ga niets nemen maar hebben ze toch weeral iets nieuw of speciaal dat er echt lekker uitziet op de foto en ben je toch benieuwd. Uiteindelijk was het dan altijd een teleurstelling want het zag erin het echt veel minder uit en geblinddoekt zou je niet altijd kunnen zeggen wat er op zat. Vorige zomer waren we eens op weg naar zijn ouders als het heel warm was. In Nederland is de marketing nog erger met grote gele M's overal naast de snelweg dus had hij opeens trek in een ijsje. Toen heb ik resoluut gezegd: ik eet geen Mac Donalds meer. Hij heeft een ijsje gegeten, ik niet. Nadien heb ik dit uitgebreid naar alle fastfoodketens. De frituur om de hoek mag voorlopig in uitzonderlijke gevallen nog wel maar in fastfoodketens kom ik niet meer.

En dus is het nu tijd voor stap 3. Mottige snoep. Vorige week stonden er zure beertjes, en colaflesjes op school. Zonder er bij na te denken had ik er opeens 1 in mijn mond gestopt terwijl dat eigenlijk toch het vreselijkste is wat er bestaat: suiker, gelatine, kleurstoffen, smaakstoffen,... En het ergste van al is: Als je er eenmaal eentje gegeten hebt, heb je de rest van de dag een drang ernaar. Na dat beertje had ik een besluit:dit nooit meer.
DUS: vanaf nu, 15 juli eet ik nooit nog (never again,plus jamais) winegums, zure matten, colaflesjes, beertjes, drop, haribo,... Dit geldt niet enkel thuis maar echt overal.
Binnen 2 maanden zou die gewoonte ingesleten moeten zijn en is het tijd voor het volgende dat we gaan schrappen. Ik moet alleen nog even nadenken wat. 

Doe jij mee aan de uitdaging om vanaf nu helemaal geen winegums en aanverwante te eten?

1 opmerking:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...