maandag 18 mei 2015

Sweet chilisaus

Er stonden loempia's op de planning en ik weet dat vriendje daar graag sweet chilisaus bij eet. De meeste supermarktversies zijn niet echt wat ik zoek dus maak ik het gewoon zelf. Een bijkomend voordeel is dat er geen wegwerpverpakking nodig is maar gewoon een hergebruikte pot
Toen ik pas begon met suikervrij eten gebruikte ik nog heel veel andere zoetmiddelen. Mijn eerste flesje agavesiroop was na een maand of 3 op terwijl ik toen ook nog heel veel honing gebruikte. Ondertussen gebruik ik nog maar heel weinig honing en was ik na anderhalf jaar nog bezig met de tweede fles agave. Maar een sweet chilisaus moet zoet zijn en dus zit er hier wel wat gezondere suikers in. Zoveel dat opeens de fles agavesiroop toch op was. Daarom heb ik oersuiker toegevoegd maar volgens mij kan extra agave ook. Voor het indikken van de saus heb ik vriendje als kenner laten proeven en die vond toch dat het nog iets zoeter mocht. Misschien is dit voor andere niet nodig.


 Voor een redelijke pot
  • 50ml citroensap
  • 50ml azijn
  • 25ml agave
  • 4 teentjes look
  • 4 rode pepertjes
  • 1 sjalotje
  • 25ml water
  • 30gr oerzoet
  • 1 eetlepel arrowroot + 2 lepels water
  1. Snij de look,sjalot en pepertjes heel fijn
  2. Doe alles behalve de arrowroot in een sauspannetje en breng aan de kook. Laat een minuutje of 3 koken. Proef om te zien of het naar smaak goed is. 
  3. Meng de arrowroot met de 2 lepels water tot een papje. Zet het vuur af en roer de arrowroot ondr de saus. 
  4. Laat afkoelen en giet over in een glazen pot. Bewaar in de koelkast  
OPMERKINGEN
  • Ik had Spaanse pepertjes die wel groot maar niet echt scherp zijn. Pas de hoeveelheid pepertjes eventueel aan
  • Het lijkt me ook wel leuk om verschillende soorten pepertjes te gebruiken maar ik had er maar 1 in huis
  • Er was net een pot ingemaakte courgette leeg dus ik gebruikte die azijn in plaats van gewone witte azijn. Maar volgens mij kan je ook gewoon witte gebruiken. Eventueel dan nog wat peper en zout toevoegen aan de saus
  • Het is normaal dat de saus heel lopend is.De arrowroot lost dit op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...