vrijdag 24 april 2015

Radijssalade

Ikben dol op radijsjes. Toen ik klein was bracht mijn vader de eerste oogst radijsjes altijd direct naar binnen en in tegenstelling tot mijn zus was ik er zeer blij mee. Gewoon zo als snack. De andere radijsjes werden gegeten op boterhammen met platte kaas (kwark) of gewone kaas. Of gewoon als rauwkost bij een barbecue. Rammenas aten we vroeger niet maar toen ik all een woonde en het eens gekocht had vond ik het meteen ook jammie. Iets zachter dan radijs maar eigenlijk wel handiger. En als die 2 samen in mijn pakket zitten maak ik er een lekkere lunchsalade mee.
Voor 2 porties
  • een halve witte rammenas
  • halve bussel radijsjes
  • 2 handen rucola (of andere sla)
  • 1 sjalot
  • paar sneetjes komkommer
  • 50gr boekweit
  • 1 lepel hennepzaad (optioneel)
  • 1 lepel lijnzaadolie
  • 1 lepel citroensap
  • peper en zout
  1. Kook de boekweit gaar
  2. Snipper de sjalot. Snij de rammenas en komkommer in blokjes. Was de rucola. Snij de radijsjes in 4.
  3. Meng de olie met het citroensap en kruid met wat peper en zout.
  4. Meng alles onder elkaar en klaar.
OPMERKINGEN
  • In plaats van boekweit kan je ook parelgerst, pasta,... gebruiken
  • Het loof van radijsjes kan je ook gebruiken, gewoon wassen en in reepjes snijden,  maar in een salade zou ik niet alles gebruiken.
  • Een andere vinaigrette die hier lekker bij is: 1 lepel lijnzaadolie + 1 lepel appelazijn + een halve lepel mierikswortelcrème 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...