woensdag 18 maart 2015

Marsepein muffins - project 1001

Opeens had ik zin in marsepein. Lekkere marsepein maar natuurlijk ook rotzooivrij. Vaag herinnerde ik me iets dat ik, god weet waar, tegen gekomen was: dadels en amandelen om marsepein te maken. Recepten volgen is niet zo leuk dus heb ik zelf maar wat bedacht. Ik had ook nog een restje amandelprut over. Of mooier gezegd, wat niet bij in de amandelmelk gezeefd wordt.En met de marsepein ging ik direct aan de slag. om cakejes en truffels te maken. (En ondertussen lekker te snoepen). De cakejes zijn nummer 745 van project 1001: marzipan muffins.
Voor 7 cakejes
Marsepein
  • 50gr dadelpasta of dadels
  • 50gr amandelen
  • 50gr amandelprut
  1.  Week de amandelen en dadels minstens 4 uur in water.
  2. Giet af en doe samen met de amandelprut in de hakmolen. Hak tot er geen of weinig stukken meer inzitten.
De cakejes
  • 1 lijnzaadei (dus 1 lepel lijnzaad gemengd met 3 lepels water)
  • 140gr gezeefd speltmeel
  • lepeltje bakpoeder
  • 55gr amandelprut
  • 100ml amandelmelk
  • 3 lepels rijstolie (of andere neutrale olie die verhit mag worden)
  • zelfgemaakte marsepein* 
  • eventueel amandelen om te decoreren
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Meng de bloem met het bakpoeder
  3. Meng hier de amandelprut door.
  4. Meng het lijnzaadei met de amandelmelk en rijstolie. Roer dit door het meel.
  5. Bedek de bodem van 7 muffinvormpjes met deeg
  6. Leg in het midden van elke muffinvorm een goede koffielepel marsepein
  7. Verdeel de rest van het deeg hierover
  8. decoreren eventueel enkele of alle muffins met een amandel
  9. Zet ongeveer 20 minuten in de oven
  10. Haal uit de vorm en laat afkoelen
*Hoeveel marsepein ik juist gebruikt heb voor de cakejes weet ik niet. Ik had ervoor en erna gewogen maar kon natuurlijk niet heel de tijd van die marsepein afblijven.

Voor 5 marsepein truffels
  • Marsepein
  • 1 lepeltje rauwe cacao
  1. Rol bolletjes van de marsepein
  2. Doe de cacao op een bordje en rol er de balletjes door.
  3. Bewaar in de koelkast 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...